Centraal Bureau Levensmiddelen
Supermarkten verwachten uitbundig Pasen
Dit jaar verwacht het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de
branchevereniging en spreekbuis van de supermarkten in Nederland, een
paasomzet van rond de 718 miljoen euro. Zoân 2,5% meer dan vorig jaar,
toen de omzet 702 miljoen euro bedroeg.
Pasen lijkt daarmee op Kerst: Men maakt het tijdens de feestdagen
gezellig en met elkaar eten en drinken hoort daar bij. Voor veel
mensen zijn de paasdagen pas compleet met een paasontbijt of -brunch
en uitgebreid paasdiner. Supermarkten spelen hier op in met een
feestelijk en luxe paasassortiment. Ook voor serviesgoed, servetten,
tafellakens, versieringen, bloemen en paasstukjes kan de consument in
de supermarkt terecht.
Favorieten blijven eieren en producten voor paasontbijt en -brunch:
paasbrood, luxe broodjes en beleg en verse sapjes. Ook de luxe
vleesgerechten en gourmetschotels zijn populair. Verder zijn
paaseitjes en paassnoepgoed hardlopers. Vorig jaar werd er voor 36
miljoen euro aan paaschocolade en 3 miljoen euro aan paassnoepgoed
gekocht in de supermarkt.
In veel supermarkten zijn al paaseitjes van duurzame chocolade te
koop. De bewuste consument kan ook kiezen uit een keur van duurzame
eieren. Supermarkten verkopen al jaren geen kooi-eieren meer. Naast de
scharreleieren zijn er veel andere soorten eieren te koop, zoals vrije
uitloop, biologisch, omega 3, mais- en viergranen eieren. Ook voor
verwerkte producten worden steeds meer scharreleieren gebruikt.