Centraal Bureau Levensmiddelen


Supermarkten verwachten uitbundig Pasen

Dit jaar verwacht het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de branchevereniging en spreekbuis van de supermarkten in Nederland, een paasomzet van rond de 718 miljoen euro. Zoân 2,5% meer dan vorig jaar, toen de omzet 702 miljoen euro bedroeg.

Pasen lijkt daarmee op Kerst: Men maakt het tijdens de feestdagen gezellig en met elkaar eten en drinken hoort daar bij. Voor veel mensen zijn de paasdagen pas compleet met een paasontbijt of -brunch en uitgebreid paasdiner. Supermarkten spelen hier op in met een feestelijk en luxe paasassortiment. Ook voor serviesgoed, servetten, tafellakens, versieringen, bloemen en paasstukjes kan de consument in de supermarkt terecht.

Favorieten blijven eieren en producten voor paasontbijt en -brunch: paasbrood, luxe broodjes en beleg en verse sapjes. Ook de luxe vleesgerechten en gourmetschotels zijn populair. Verder zijn paaseitjes en paassnoepgoed hardlopers. Vorig jaar werd er voor 36 miljoen euro aan paaschocolade en 3 miljoen euro aan paassnoepgoed gekocht in de supermarkt.

In veel supermarkten zijn al paaseitjes van duurzame chocolade te koop. De bewuste consument kan ook kiezen uit een keur van duurzame eieren. Supermarkten verkopen al jaren geen kooi-eieren meer. Naast de scharreleieren zijn er veel andere soorten eieren te koop, zoals vrije uitloop, biologisch, omega 3, mais- en viergranen eieren. Ook voor verwerkte producten worden steeds meer scharreleieren gebruikt.