Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2010D13465

Datum 25 maart 2010
Passend onderwijs

In de brief van 16 maart jl. met het kenmerk 2010D13465 heeft u verduidelijkt wat het controversieel verklaren van passend onderwijs betekent en heeft u mij verzocht het veld daarover te informeren. In reactie hierop is bijgevoegde brief op vrijdag 19 maart jl. naar alle sector- vak- en ouderorganisaties gestuurd.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

mr. A. Rouvoet

a
agina 1 van 2 P





> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag Rijnstra at 50 Datum Den Haag

Postbus 16375

2500 BJ Den Haag JOZ/199828 www.minocw nl .

JOZ/198157

Datum
Passend onderwijs

Geachte,
Met het traject passend onderwijs wordt gestreefd naar een passend onderwijsprogramma voor alle leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het staat voor mij dan ook vast dat de demissionaire status van het kabinet niet mag leiden tot onnodige stilstand.

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in de Tweede Kamer heeft vorige week besloten het dossier passend onderwijs controversieel te verklaren. Ik ben blij dat, na de verwarring die hierdoor in het veld is ontstaan, de vaste commissie dit besluit in haar procedurevergadering van 16 maart jl. heeft verduidelijkt. De Kamer heeft mij laten weten dat het controversieel verklaren van passend onderwijs gericht is op het behandelen van regelgeving in de Kamer en niet op de reeds in gang gezette ontwikkelactiviteiten in het onderwijsveld, zoals de ontwikkeling van het referentiekader, de gedachtevorming rond zorgplicht, de voorbereiding in de samenwerkingsverbanden en de lopende en aangevraagde experimenten en veldinitiatieven.

Er staat dan ook niets in de weg om het reeds ingezette traject passend onderwijs met kracht voort te zetten, teneinde besluitvorming door een volgend kabinet mogelijk te maken. Daarbij zal ik bijzondere aandacht geven aan de volgende onderwerpen:

· Het waarborgen en verspreiden van de expertise van het (voortgezet) speciaal onderwijs;

· De positie en toerusting van leraren, zodat zij in staat zijn om passend onderwijs in de klas vorm te geven;

· De betrokkenheid van de gemeenten als partner bij de (regionale) uitwerking van passend onderwijs;

· De versterking van de positie en begeleiding van ouders bij het beleid rond passend onderwijs en bij het vinden van een passende onderwijsplek voor hun kind.

Pagina 2 van 2 Pagina va n 2





Tot slot stel ik het op prijs om op basis van de tussentijdse resultaten van de Datum ontwikkelactiviteiten met u in overleg te treden.

Onze referentie Met vriendelijke groet, JOZ/199828 de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

mr. A. Rouvoet

Pagina 2 van 2