Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2010D13465
Datum 25 maart 2010
Passend onderwijs
In de brief van 16 maart jl. met het kenmerk 2010D13465 heeft u verduidelijkt
wat het controversieel verklaren van passend onderwijs betekent en heeft u mij
verzocht het veld daarover te informeren. In reactie hierop is bijgevoegde brief op
vrijdag 19 maart jl. naar alle sector- vak- en ouderorganisaties gestuurd.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mr. A. Rouvoet
a
agina 1 van 2
P
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag Rijnstra at 50
Datum
Den Haag
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
JOZ/199828
www.minocw nl
.
JOZ/198157
Datum
Passend onderwijs
Geachte,
Met het traject passend onderwijs wordt gestreefd naar een passend
onderwijsprogramma voor alle leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen
ontwikkelen. Het staat voor mij dan ook vast dat de demissionaire status van het
kabinet niet mag leiden tot onnodige stilstand.
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in de Tweede Kamer
heeft vorige week besloten het dossier passend onderwijs controversieel te
verklaren. Ik ben blij dat, na de verwarring die hierdoor in het veld is ontstaan, de
vaste commissie dit besluit in haar procedurevergadering van 16 maart jl. heeft
verduidelijkt. De Kamer heeft mij laten weten dat het controversieel verklaren
van passend onderwijs gericht is op het behandelen van regelgeving in de Kamer
en niet op de reeds in gang gezette ontwikkelactiviteiten in het onderwijsveld,
zoals de ontwikkeling van het referentiekader, de gedachtevorming rond
zorgplicht, de voorbereiding in de samenwerkingsverbanden en de lopende en
aangevraagde experimenten en veldinitiatieven.
Er staat dan ook niets in de weg om het reeds ingezette traject passend onderwijs
met kracht voort te zetten, teneinde besluitvorming door een volgend kabinet
mogelijk te maken. Daarbij zal ik bijzondere aandacht geven aan de volgende
onderwerpen:
· Het waarborgen en verspreiden van de expertise van het (voortgezet) speciaal
onderwijs;
· De positie en toerusting van leraren, zodat zij in staat zijn om passend
onderwijs in de klas vorm te geven;
· De betrokkenheid van de gemeenten als partner bij de (regionale) uitwerking
van passend onderwijs;
· De versterking van de positie en begeleiding van ouders bij het beleid rond
passend onderwijs en bij het vinden van een passende onderwijsplek voor
hun kind.
Pagina 2 van 2
Pagina va n 2
Tot slot stel ik het op prijs om op basis van de tussentijdse resultaten van de Datum
ontwikkelactiviteiten met u in overleg te treden.
Onze referentie
Met vriendelijke groet, JOZ/199828
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mr. A. Rouvoet
Pagina 2 van 2