Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

26 maart 2010

29 webwinkels winnen Nationale Thuiswinkel Awards 2010

Publiek en vakjury onderscheiden beste webwinkels van Nederland

Noordwijk aan Zee / Ede - 29 Nederlandse webwinkels zijn onderscheiden als beste in hun categorie tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards 2010. De publieksprijzen werden uitgereikt aan 26 winnaars in 29 categorieën. Daarnaast werden met de Starter Award, Innovatie Award, Webwinkel Award en de nieuwe Supplier Innovatie Award vier vakprijzen uitgereikt. De winnaars zijn gehuldigd tijdens de traditionele gala-avond met ruim 650 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.

De verkiezing wordt elk jaar georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de belangenvereniging Thuiswinkel.org. Doel van de stichting is het organiseren van onafhankelijke verkiezingen voor webwinkels in Nederland.

Dit jaar meldden zich meer webwinkels dan ooit voor deelname aan de publieksprijzen. Tussen 17 januari en 1 maart is vooronderzoek verricht waarbij consumenten de mogelijkheid hadden te stemmen op hun favoriete webwinkel. Tegelijkertijd heeft men alle deelnemende webwinkels kunnen beoordelen. De nominaties zijn op stand gekomen op basis van de kwalitatieve beoordeling in combinatie met het aantal stemmen.

Omzet webwinkels blijft groeien
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "De winnaars van de Thuiswinkel Awards 2010 laten zien dat ze ook in moeilijke tijden weten wat de klant wil en hier actief op inspelen. Dat is kenmerkend voor de hele thuiswinkelbranche, die ondanks de economische crisis groeicijfers blijft boeken die ronduit positief zijn te noemen. In deze tijd zullen veel branches en bedrijven tekenen voor een gemiddelde groei van 19% in het afgelopen jaar."

Fons van Westerloo, voorzitter van Stichting Nationale Thuiswinkel Awards: "Ook dit jaar zijn we weer blij verrast door de innovatieve concepten en het hoge niveau van de inzendingen voor de Thuiswinkel Awards. Er is massaal gestemd en de Nederlandse consumenten hebben mooie keuzes gemaakt voor de publieksprijzen. De vakjury had dit jaar een mooie uitdaging vanwege de grote kwaliteit van de diverse genomineerden. Ik wil de uiteindelijke winnaars feliciteren en de overige kandidaten, evenals nieuwe gegadigden, aanmoedigen volgend jaar een nieuwe poging te doen. Als het nu al hoge niveau dan ook nog verder groeit verheug ik me nu al op de Thuiswinkel Awards 2011."

Winnaars publieksprijzen per categorie
Q&A Research & Consultancy voerde in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards het onafhankelijke consumentenonderzoek uit. Op basis hiervan kwamen in 29 categorieën winnaars uit de bus. De publieksprijzen zijn onderverdeeld in 'groot' en 'klein'. Bedrijven die jaarlijks één miljoen euro of meer omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in groot. Overige webwinkels vallen in klein. De overall winnaars in beide categorieën zijn bepaald door de hoogte van de cijfers en het aantal stemmen dat ze ontvingen. Een overzicht van de winnaars per categorie:

Overall winnaars:

'Beste Webwinkel van Nederland - Groot': 123inkt.nl

'Beste Webwinkel van Nederland - Klein': Mediaoffer.nl

Winnaars publieksprijzen categorieën groot:

Baby & Kindermode

Simplycolors.nl

Boeken & Tijdschriften

bol.com

Cds, dvds en games

bol.com

Computer hard- & software

123inkt.nl

Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur

Modern.nl

Damesmode

Wehkamp.nl

Financiële diensten

Paypal.nl

Herenmode

Score.nl

Persoonlijke verzorging & Levensmiddelen

Yvesrocher.nl

Reizen & vrije tijd

Landal.nl

Schoenen & Sport

Avantisport.nl

Speelgoed, Hobby & Cadeau

bol.com

Telecom

Coolblue.nl

Vliegtickets

Transavia.com

Warenhuizen

Wehkamp.nl

Winnaars publieksprijzen categorieën klein:

Baby & Kindermode

Happybee.nl

Boeken & Tijdschriften

Boek.net

Cds, dvds en games

Mediaoffer.nl

Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur

Woonveilig.nl

Damesmode

Bagoes.nl

Herenmode

Shop.stateofart.com

Lingerie & Ondermode

Sloggies.nl

Persoonlijke verzorging & Levensmiddelen

Condoom-anoniem.nl

Reizen & vrije tijd

Boekvandaag.nl

Schoenen & Sport

Voetbaldirect.nl

Sieraden & Accessoires

Pandorashop.nl

Speelgoed, Hobby & Cadeau

Toysxl.nl

Warenhuizen

Geboortekaartjes.nl

Wonen

Badkamermarkt.nl

Winnaars vakprijzen
Naast de publieksprijzen zijn bovendien vier vakprijzen uitgereikt; de Starter Award, de Innovatie Award, de Webwinkel Award en, voor het eerst, de Supplier Innovatie Award. De diverse vakprijzen staan onder voorzitterschap van Durk Jan de Bruin (Supplier Innovatie Award en Innovatie Award), Joost Steins Bisschop (Starter Award) en Eduard de Wilde (Webwinkel Award). De winnaars zijn:


* Kiala Nederland, Supplier Innovatie Award, wordt uitgereikt aan die onderneming die in 2009 een merkbare verbetering van de dienstverlening aan webwinkeliers heeft gerealiseerd.

Voorzitter Durk Jan de Bruin: "De Kiala-toepassing is uniek. Het bedrijf creëert hiermee een duidelijk onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Voor (multichannel-) retailers kan deze toepassing een doorbraak betekenen. Zij zijn hierdoor in staat om op een eenvoudige wijze en tegen relatief lage kosten een dekkend netwerk voor het afhalen van hun producten te realiseren, en daarmee de concurrentie aan te gaan met e-tailers. De jury ziet dankzij deze toepassing voor vele - al dan niet multichannel - retailers enorme mogelijkheden ontstaan.


* Thuisbezorgd.nl met de Foodtracker, Innovatie Award, wordt uitgereikt aan die onderneming die in 2009 mooie, interessante, goede verbeterinitiatieven heeft ontplooid die het waard zijn om te belonen en te delen.

Voorzitter Durk Jan de Bruin: "Sinds begin december 2009 is de Food Tracker bij 500 Nederlandse restaurants die zijn aangesloten bij Thuisbezorgd.nl in gebruik. Dankzij deze tracker kan de consument online live het bestel- en bezorgproces volgen. Het is een oplossing voor een reële wens van de klanten van Thuisbezorgd.nl: het neemt hun onzekerheid weg als ze weten wanneer het bestelde eten wordt bezorgd. De gps-functie van Food Tracker is bovendien een leuke gadget. Dankzij het technische karakter van deze innovatie zal het moeilijk zijn voor de concurrentie deze te kopiëren. Naast de meerwaarde voor de consument, ziet de jury ook de logistieke voordelen voor de bezorgrestaurants. Thuisbezorgd.nl ziet op deze manier kans zich belangrijk te onderscheiden van andere soortgelijke diensten."


* Ticken Typecursus, Starter Award, wordt uitgereikt aan het internetbedrijf dat zich in het afgelopen jaar op een onderscheidende, succesvolle, creatieve of innovatieve wijze op de kaart heeft weten te zetten. Voorzitter Joost Steins Bisschop: "De bedenker van ticken.nl verbaasde zich erover dat de typecursus die hij voor 200 euro voor zijn dochter bestelde slechts bestond uit een ringband met saaie oefeningen. Hij dacht: dat kan beter, leuker en goedkoper, via internet. Hij zwaaide zijn hoge functie bij Shell vaarwel, verkocht zijn huis en ontwikkelde ticken.nl, een interactieve typecursus voor kinderen én ouders. In dit concept zit álles. Een perfect gevoel voor timing, want inderdaad iedereen zit tegenwoordig achter een toetsenbord. Lef, omdat de oprichter zijn goedbetaalde baan voor dit idee heeft opgezegd. Originaliteit, want onderscheidend door de ontwikkeling van de eigen leermethode en de Skinny Typehelp. De look & feel van de site is dik in orde, er is enorm veel kennis en kunde en het bedrijfsplan oogt ronduit indrukwekkend. Ticken.nl gaat het waarschijnlijk niet alleen in ons eigen land maken, maar ook in het buitenland."


* Coolblue, Webwinkel Award, wordt uitgereikt aan een webwinkel waar iedereen in de branche iets van kan leren en die de branche als geheel beter maakt.

Voorzitter Eduard de Wilde: "De jury is onder de indruk van de klantgerichtheid van Coolblue. Het bedrijf heeft zich in de afgelopen jaren uitstekend ontwikkeld tot een specialistische webwinkelorganisatie waar de klant graag zijn online boodschappen doet. Met een centrale infrastructuur is Coolblue in staat om de klanten van al haar webwinkels goede service te bieden. De als webwinkel ingerichte fysieke shops dragen bij aan de Coolblue-beleving van de consument. Coolblue hanteert de slogan 'Je komt voor de specialist, je blijft voor Coolblue'. De jury acht die stelling volkomen terecht."

Sponsors
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2010 werd mede mogelijk gemaakt door:

Hoofdsponsors:

* DHL Global Mail

* Laser Nederland

* Paysquare

* Selektvracht

* Vergelijk.nl

Co-sponsors:

* EMS Card

* Hybris Software

* iDEAL

* Interoute

* Ippies.nl

* Newtel Essence

* Ogone

* De Telegraaf

Mediapartners:

* Beslist.nl

* El Cheapo.nl

* Emerce

* Kelkoo

* Kieskeurig

* Ster

* Twinkle

* Retailtrends

* Telecommerce

* De Telegraaf

* Vergelijk.nl

* Marketing Tribune

EINDE PERSBERICHT

Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.000 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.