Unicef
Logo UNICEF op advertentie Palestijnse jongerenorganisatie
Vandaag zijn in de Tweede Kamer vragen gesteld over de financiële
steun die UNICEF zou geven aan een advertentie van de Palestijnse
jongerenorganisatie PYALARA waarin wordt opgeroepen Israel te
boycotten.
26 maart 2010
UNICEF is door PYALARA niet geraadpleegd over het gebruik van het
UNICEF-logo op de poster waarop de organisatie een televisieprogramma
voor jongeren aankondigt. Noch de poster, noch het televisieprogramma
dat het adverteert, weerspiegelt het beleid van UNICEF of haar
opvattingen.
Zodra het onjuiste gebruik van het UNICEF-logo bekend werd, heeft
UNICEF contact opgenomen met PYALARA om opheldering en rectificatie te
vragen. Ook heeft UNICEF uitleg gevraagd over het feitelijke proces en
de context waarin het logo werd gebruikt.
Het beleid van UNICEF over het gebruik van haar logo is duidelijk. De
standaard afspraak met samenwerkingspartners is dat er altijd
voorafgaande schriftelijke goedkeuring voor het gebruik van het logo
nodig is. PYALARA heeft dit proces niet gevolgd. De goedkeuring van
UNICEF werd niet gevraagd en is dus ook niet verleend.
PYALARA heeft haar verontschuldigingen aan UNICEF aangeboden.
Bovendien heeft de organisatie UNICEF verzekerd dat ze het proces zal
onderzoeken, zodat soortgelijke incidenten niet meer zullen voorkomen.
Samenwerking UNICEF en PYALARA
De samenwerkingsovereenkomst tussen UNICEF en PYALARA eindigde in
januari 2010. UNICEF werkte met PYALARA vanaf 2000 om kinderen en
jongeren een forum te bieden waarop ze hun stem en ideeën konden
uitdragen naar hun leeftijdgenoten. UNICEF's ondersteuning richtte
zich op mediatraining, videodocumentatie en de begeleiding tussen
jongeren onderling, zowel op de Westelijke Jordaanoever als in de
Gazastrook. Tot dit jaar ondersteunde UNICEF PYALARA met ongeveer
$100.000 per jaar.
In het licht van de laatste ontwikkeling zal UNICEF elke voorgestelde
toekomstige samenwerking met PYALARA zorgvuldig overwegen.
Over PYALARA
PYALARA staat voor 'Palestinian Youth Association for Leadership and
Rights Activation'. Het is een communicatie- en mediagerichte
Palestijnse NGO die in 1999 is opgericht voor Palestijnse jongeren.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van de organisatie is het
bieden van een 'uitlaatklep' voor jonge Palestijnen door te schrijven
en gebruik te maken van andere vormen van communicatie om zich zo te
verbinden met de gemeenschap waarin ze leven. De jonge journalisten
van PYALARA produceren de maandelijkse krant 'Youth Times' en het
wekelijkse televisieprogramma 'Speak Up'. Gasten van de show waren
onder andere voormalig president Jimmy Carter, en Hillary Clinton.