Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
26-03-2010
It's Alive laat jongeren kennis maken met tuinbouwketen
Op donderdag 25 maart startte de Nederlandse tuinbouw de
arbeidsmarktcampagne It's Alive. Doel is jongeren te laten zien dat de
sector aantrekkelijk en uitdagend is om in te werken. De sector kampt
met een tekort aan goed opgeleide jongeren, die het (groeiend) midden
en hoger kader binnen de bedrijven moeten vormen
Tijdens de jaarvergadering van Frugi Venta in attractiepark de
Efteling gaf Willem Baljeu het officiële startschot van de campagne
voor de groenten- en fruithandel.
Eenzijdig
Het tuinbouwcluster, waarin teeltbedrijven, technische
toeleveranciers, handelsbedrijven en zaadbedrijven betrokken zijn,
heeft jaarlijks behoefte aan 10.000 arbeidskrachten, terwijl er amper
interesse is voor een carrière in de sector. Recent onderzoek onder
jongeren toont dit aan. Jongeren hebben een heel eenzijdig beeld. Ze
zien de tuinbouw vooral als slechte werkgever met slechte
werkomstandigheden en zwaar werk. Om het beeld aan te passen aan de
werkelijkheid, investeert de tuinbouwsector via het Productschap
Tuinbouw in de campagne, ondanks de huidige crisis.
Vertakkingen
De komende twee jaar verbeeldt een plantachtig wezen de
tuinbouwwereld, die springlevend is en overal haar vertakkingen en
invloed heeft. It's Alive is te vinden op de interactieve website
http://nederlandse.tuinbouw.nl. Via de thema's duurzaamheid,
logistiek, techniek, internationale handel, wetenschap, creatie en
voeding leren jongeren de veelzijdigheid van de sector kennen.
TV
Vanaf 7 april is een commercial te zien op STER en RTL en begint een
samenwerking met de MTV-groep. Deze trekt met de zenders TMF, MTV en
Comedycentral veel kijkers onder de doelgroep van It's Alive. De hele
maand april is Maand van de Tuinbouw op TMF, onder meer door het
programma Wat te doen voor je Poen. In dit programma loopt presentator
Sacha Visser mee met jonge medewerkers die een leuke functie in de
tuinbouw hebben. Op internet is het plantachtige wezen aanwezig op de
sites van MSN, TMF en op scholen- en studiesites. TMF herhaalt de
Maand van de Tuinbouw in het najaar.