Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
26 maart 2010

Op kamers wonen blijkt voordeliger dan thuis wonen

Uitwonende studenten houden maandelijks meer geld over dan thuiswonende studenten. Dat blijkt uit onderzoek van Studenten.net dat gehouden is onder 2014 hbo- en wo-studenten. Uitwonende studenten houden aan het eind van de maand gemiddeld 104 euro over tegenover ¤9,70 dat de thuiswonende student overhoudt.

Thuiswonende studenten lopen de meeste inkomsten mis uit studiefinanciering en de ouderlijke bijdrage. Ook lijken uitwonende studenten meer bij te verdienen met hun bijbaan (341 euro tegenover 294 euro).

Minder studenten werken naast hun studie
Gaf in 2009 nog 84% van de respondenten aan een bijbaan naast de studie te hebben, in 2010 is dat aantal gedaald tot 69%. Het merendeel werkt in de horeca (54%) of retail (19%). Ook het aantal studenten dat een studiegerelateerde bijbaan heeft is gedaald (43% ten opzichte van 53% in 2009).

Bezuinigen, maar niet op bellen
Ten opzichte van 2009 is de student aanzienlijk gaan bezuinigen op zijn en haar bestedingen aan boodschappen, kleding en huisvesting. De gemiddelde student bezuinigt echter niet op zijn mobieltje. Die kosten zijn gestegen voor vrouwen met 13% en voor mannen met 10%.

Student positief over toekomst
Studenten werden in het onderzoek ook gevraagd naar hun kijk op de arbeidsmarkt na hun afstuderen. Hoewel studenten beseffen dat het lastiger is aan een baan te komen dan voorheen, kijkt 58% toch positief tegen het solliciteren aan. 18% ziet het als een heel moeilijke opgave omdat in de huidige economische situatie de banen niet voor het oprapen liggen. 24% is in de overtuiging dat een aantal bedrijven wel op hen zit te wachten.
Iets meer dan de helft (51%)van de ondervraagden denkt meer dan zes maanden voor het afstuderen al na over een baan na het afstuderen. 11% doet dit pas als ze daadwerkelijk afgestudeerd zijn.

Studenten blijken 'leuk werk' nog altijd het belangrijkste criterium te vinden voor een toekomstige baan (25%). Sfeer (18%), salaris (17%) en doorgroeimogelijkheden (14%) worden net iets minder belangrijk geacht. Bij de open antwoorden werden 'mogelijkheid tot werken in het buitenland' en 'bedrijfsuitje' het vaaks genoemd als criterium.

Merkenvoorkeur
Studenten.net vroeg in het onderzoek de studenten naar hun favoriete merken op uiteenlopende gebieden.
Hieruit volgden de volgende uitkomsten:
Uitzendbureau: Randstad is het populairst onder studenten
Festival: Lowlands is onder studenten het meest populaire festival
Kledingmerk:Jack & Jones wint het bij de man en H&M bij de vrouw
Gadgets: Apple is net als in 2009 het meest populair, maar de Blackberry stijgt snel
Krant: Metro is favoriet bij de man en NRC Next bij de vrouw
Magazine: Quest wint het bij de man en Glamour bij de vrouw
Tv programma: De mannelijke student kijkt het liefst naar DWDD en de vrouw naar Grey's Anatomy
Radiostation: Mannen luisteren het liefst naar 3FM, vrouwen naar Radio 538

Voor een volledige top 10 verwijzen we naar het onderzoeksrapport op:
http://onderzoek.studenten.net