Ingezonden persbericht


PERSBERICHT nieuwe tentoonstelling

Den Haag, 20 maart 2010

Panorama van Vlissingen (1809)

De Zeeuwse onderzoekster Veronica Frenks ontdekte in het Maritiem Museum van Londen in 2009 een schilderij van het bombardement op Vlissingen in 1809. Deze aquarelschildering bleek een voorstudie van een panoramaschilderij van Henri Aston Barker (1774-1858), de zoon van Robert Barker die in 1787 patent liet vastleggen op het fenomeen 'panorama' waarop later o.a. Panorama Mesdag is gebaseerd. Het eigenlijke schilderij is verloren gegaan, wel bleven enkele voorstudies bewaard o.a. een prent in het gemeentearchief van Vlissingen waarop het panorama schematisch afgebeeld en verklaard wordt.

Sporen van Zeeuws Panorama aan het licht gebracht
Tweehonderd jaar geleden, op 30 juli 1809, gingen 38.000 Britse militairen van boord in een rustig Veere, een kleine haven in de Nederlandse provincie Zeeland (op dat moment bezet door de Fransen). Het doel was het vernietigen van zoveel mogelijk schepen die in Vlissingen en Antwerpen werden gebouwd en Antwerpen te veroveren dat op dat moment toebehoorde aan het Franse keizerrijk onder Napoleon. De Britten probeerde eerst Vlissingen te veroveren, omdat de ingang van de (nu Belgische) haven van Antwerpen gelegen langs de Schelde werd gedomineerd door de (nu Nederlandse) haven van Vlissingen, dat door de Fransen was bezet. De Britten bombardeerden Vlissingen uit open zee met Congreve-raketten en uit de richting van Souburg gedurende 13 en 14 augustus, totdat de Franse generaal Monnet capituleerde. Monnet en zijn 5000 medewerkers werden als gevangenen meegenomen naar Engeland. Ook het plan om Antwerpen in te nemen met een verrassingsaanval was hiermee van de baan: Napoleon versterkte het Antwerpse garnizoen en zo'n 13.000 Britse soldaten kregen 'Zeeuwse koorts'. Hoewel de Engelsen het eiland Walcheren gedurende enkele maanden bezetten, kunnen we zeggen dat deze oorlog alleen verliezers en geen winnaars kende.

Tijdens het onderzoek naar de Britse invasie van dit deel van Zeeland vond de Nederlandse auteur en onderzoekster Veronica Frenks in de archieven van de stad de prent key dat het panorama van The View of Flushing During the Siege verklaart, dat samen met het panorama The View van Grand Caïro, vanaf maart 1810 tot november 1812 te bezichtigen was in Barkers rotonde te Leicester Square in Londen. Daarna reisde de twee panorama's door naar Birmingham waar het nog een jaar te zien was. Henri Aston Barker schilderde beide panorama's. Verder onderzoek leidde Frenks naar het National Maritime Museum in Greenwich (Engeland) waar ze een aquarel vond gemaakt door H.A. Barker, zogenaamd een van de drie voorstudies die Vlissingen van alle kanten in beeld bracht. Haar herontdekking van deze studie, die in het depot lag, maakte duidelijk dat de aquarel in bezit van het Zeeuws maritiem Muzeeum over dezelfde gebeurtenissen gaat en ook behoort tot de voorstudies voor het panorama van Barker. De drie 'aanwijzingen' naar het panorama zijn nu te zien in Panorama Mesdag.

De tentoonstelling wordt officieel geopend op vrijdag 26 maart 2010 om 17:30 uur door mr. Bob Fairweather, Deputy Head of Mission of the British Embassy in The Hague

De tentoonstelling is te bezichtigen van 26 maart t/m 29 augustus 2010.

key - The View of Flushing During the Siege en The View van Grand Caïro

De tentoonstelling is te bezichtigen van 26 maart t/m 29 augustus 2010 in Panorama Mesdag - Zeestraat 65 - Den Haag. Maandag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur / zon- en feestdagen 12.00 - 17.00 uur. Voor meer informatie kijk op www.panorama-mesdag.com Panorama Mesdag is iedere dag geopend en volledig toegankelijk.


---



Ingezonden persbericht