Geluid RandstadRail Zoetermeer binnen de normen
Het geluid van de RandstadRail valt binnen de normen. Zo luidt de
uitkomst van het onderzoek van gemeente Zoetermeer naar de
geluidsniveaus van de RandstadRail op zowel het Krakelingtracé als de
Oosterheemlijn. De gemeente voerde in overleg met Stadsgewest
Haaglanden het onderzoek uit naar aanleiding van klachten over
geluidshinder van de RandstadRail.
"Dat het geluid van de RandstadRail binnen de normen valt wil niet
zeggen dat ik de klachten nu minder serieus neem en het verhaal is
afgerond," aldus wethouder Pieter Smit. "Als gemeente gaan we in
gesprek met het stadsgewest Haaglanden en HTM. Zij zijn als eigenaren
verantwoordelijk voor het spoor en de voertuigen die daarop rijden.
Samen met hen wil ik zoeken naar mogelijkheden om de huidige situatie
te optimaliseren. Dit past binnen ons beleid voor een Duurzaam
Zoetermeer waarin we ons als gemeente sterk maken voor de kwaliteit
van de leefomgeving. Vanuit die ambitie zoekt de gemeente naar
maatregelen om op verschillende punten in de stad de lucht- en
geluidkwaliteit te optimaliseren tot een bovenwettelijk niveau."
Resultaten van het onderzoek
Voor de Krakeling ligt de geluidbelasting van RandstadRail op de
meeste rekenpunten onder het geluidniveau van destijds de Sprinter.
Op een aantal rekenpunten op de noordelijke boog van de Krakeling ligt
de berekende geluidbelasting iets hoger. Deze toenames variëren van
0,1 tot 1,5 dB en zijn niet met het oor waarneembaar. Nergens langs
dit traject worden de normen overschreden. Bij de Oosterheemlijn ligt
de geluidbelasting overal onder de voorkeursgrenswaarde.
Voor het geluid van de RandstadRailvoertuigen geldt dat het geluid de
toegestane grenzen van de geluidemissie niet overschrijdt. Wel is er
een spreiding in de geluiduitstoot tussen de verschillende voertuigen.
Gemeente Zoetermeer