Technische Universiteit Delft

Promotie: Co-branding

door M&C

Promotie van mevrouw L.M. Bouten: "Co-Branding: New Product Development and Brand Dominance in Brand Alliances"

30 maart 2010 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

Mevrouw Ir. L.M. Bouten | ingenieur industrieel ontwerpen, Nederland promotor | Prof.dr. E.J. Hultink IO
coprom. | Dr. H.M.J.J. Snelders UHD-IO

Co-Branding: Een Samenwerking tussen Merken en een Nieuw Product

Mijn onderzoek richtte zich op een merkstrategie genaamd co-branding. Co-branding is een vorm van samenwerking tussen twee bij de consument bekende merken. Deze samenwerking resulteert in de ontwikkeling en introductie van een nieuw product waarop beide merken zichtbaar zijn. Het doel van dit proefschrift was het geven van een geïntegreerd overzicht van co-branding gebaseerd op zowel de productontwikkeling- (die zich met name richt op het nieuwe product) als de marketing literatuur (die zich met name richt op de samenwerking) om gelijktijdig de samenwerking tussen de merken als het nieuwe product te bespreken. De studies binnen dit proefschrift onderzochten dan ook hoe de consument zowel de samenwerking als de contributie van elk merk tot de ontwikkeling van het nieuwe product waarnam. Daarnaast onderzochten de studies hoe de waarneming van de consument zijn evaluatie van het nieuwe product beïnvloedde. Een belangrijk resultaat was dat consumenten verschillende manieren gebruiken om evaluatieve informatie rondom het product te verwerken afhankelijk van hoe zij het product waarnamen. De resultaten lieten ook zien dat merken zich bewust moeten zijn van de gevolgen van het kiezen van een bepaalde visuele verschijningsvorm wanneer zij een nieuw co-branded product willen introduceren. Op basis van deze kennis zijn verschillende methodes ontwikkeld die managers kunnen helpen een succesvolle introductie van een co-branded product te bewerkstelligen.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.