Sanoma Uitgevers
Tijdschriften belangrijke link naar online
---
30.03.10
Tijdschriften zijn sterk in het stimuleren van webtraffic en online
aankopen. Dat blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van
Sanoma Uitgevers.
In het onderzoek Print. De link naar online is gekeken naar de rollen
van verschillende mediumtypen in de aankoopfunnel. Welke media
genereren webtraffic? Welke media genereren online aankoopintentie?
Inspiratie
In de aankoopfunnel scoren tijdschriften zeer hoog in de eerste fase
van inspireren en informeren. Het internet is daarnaast ook sterk in
latere fases, vooral in het faciliteren van transacties. Uit deze
rollen in de aankoopfunnel blijkt de krachtige combinatie van print en
online voor adverteerders.
Webtraffic
Ook als het gaat om het genereren van webtraffic werken tijdschriften
goed samen met internet. Maar liefst 84% van alle tijdschriftenlezers
gebruikt links naar websites die ze in tijdschriften hebben gevonden.
Wanneer wordt gekeken naar alle Nederlanders, dan is 60% in de
afgelopen maanden wel eens online gegaan naar aanleiding van iets dat
ze hebben gelezen of gezien in tijdschriften. Ook advertenties in
tijdschriften zijn hierbij van groot belang (40%).
Online aankopen
Internet wordt steeds belangrijker als verkoopkanaal. Het aantal
Nederlanders dat online aankopen doet zal volgens Forrester de komende
vier jaar stijgen van 9 miljoen naar 11 miljoen. Tijdschriften zijn -
na het internet zelf en advies van anderen het belangrijkste medium om
online aankopen te stimuleren. Eén op de vier mensen (25%) heeft in de
afgelopen maanden een online aankoop gedaan naar aanleiding van iets
dat ze in een tijdschrift hebben gelezen of gezien.
Buitenlands onderzoek
Het is voor het eerst dat er in Nederland onderzoek is gedaan naar de
rol van verschillende mediumtypen bij het genereren van webtraffic en
online aankopen. De resultaten uit buitenlands onderzoek (PPA (UK),
BIGresearch (USA)) op dit gebied onderschrijven de Nederlandse
resultaten. Ook daar zijn tijdschriften één van de belangrijkste
mediumtypen om webtraffic en online aankopen te stimuleren.
De resultaten van het onderzoek Print. De link naar online zullen
worden gepresenteerd op de mediaparade van Sanoma Uitgevers, in de
sessie Print en online De kracht van de combinatie op 20 april 2010.
Voor meer informatie zie www.mediaparade.nl.
*Dit - online - onderzoek werd in januari 2010 uitgevoerd door
MetrixLab in opdracht van Sanoma Uitgevers onder 651 vrouwen en 444
mannen tussen 18 en 65 jaar (representatief voor gemiddeld Nederland).