Vrije Universiteit Amsterdam
Persbericht
30-03-2010
Nieuwe technologie onthult onverbloemde meningen van online consumenten.
Lowe/Draftfcb en VU Universiteit starten online branding
monitor Digital Daisy
Marketingcommunicatiebureau Lowe/Draftfcb en de Vrije Universiteit starten met
Digital Daisy. Digital Daisy is een online branding monitor waarmee adverteerders
dagelijks nauwgezet kunnen volgen wat de ongecensureerde meningen van
consumenten over hun merk zijn. De vraag die zo elke dag beantwoord kan worden
is: houden consumenten van mijn merk, of niet? En vooral: hoe komt dat?
Dr. Ivar Vermeulen, communicatiewetenschapper aan de Vrije Universiteit:
"Digital Daisy volgt dagelijks het Nederlandstalige sociale medialandschap op
meningen van consumenten over een grote hoeveelheid merken. Het innovatieve van
Digital Daisy is dat we niet alleen analyseren hoe vaak er over merken wordt
gesproken, en of de meningen van consumenten positief of negatief zijn, maar ook
wat merken voor verschillende mensen betekenen. Welke connecties maken mensen
als ze aan merken denken? En welke merkeigenschappen vinden ze het meest
opvallend? Daarnaast kan Digital Daisy veranderingen in frequentie, sentiment en
merkbetekenis relateren aan nieuwsberichten, productintroducties of
reclamecampagnes.
Met Digital Daisy wordt inzicht gegeven in de ongecensureerde meningen van
miljoenen Nederlanders die online actief zijn. Deze manier van data-verzamelen staat
in schril contrast met veelal overgecontroleerd merkonderzoek middels lab- of
focusgroepstudies. Online is bijna geen onderwerp of mening taboe. En in veel
gevallen zet online de trend voor wat er offline gaat gebeuren."
René Jaspers, Managing Director Lowe/Draftfcb:
"Sociale media zoals weblogs, sociale netwerksites en consumentenfora nemen een
centrale rol in de maatschappij in. Online wordt veel over merken of producten
gesproken, zowel positief of negatief. Deze digitale mond-tot-mond communicatie is
voor adverteerders vaak ongrijpbaar, en zeker de impact ervan. Voeg daarbij ook nog
eens aan de schaalgrootte en het tempo van online communicatie, en het is
onmiddellijk duidelijk welke uitdagingen bureaus en opdrachtgevers hebben. Om met
communicatie merken te sturen, is het cruciaal te weten wat consumenten online met
merken doen."
De samenwerking tussen Lowe/Draftfcb en de Vrije Universiteit Amsterdam zorgt
ervoor dat er vanuit een wetenschappelijke benadering beter inzicht gekregen kan
worden in de gedachten van mensen over merken. De VU heeft bij Digital Daisy
gekozen voor een exclusieve samenwerking met Lowe/Draftfcb vanwege hun
professionele benadering van merkadvisering, zowel online als offline. Het geeft de
VU een uitstekende manier om ook op het domein van merkassociatieanalyse een
verbinding te maken tussen markt en kennis.
Lowe/Draftfcb denkt door haar samenwerking met de Vrije Universiteit een unieke
informatiebron en merkmanagementtool in handen te hebben.