Gemeente Breda

Cliëntenraad de Brug genomineerd voor de Cliënt in Beeld-prijs

Cliëntenraad de Brug in Breda is genomineerd voor de Cliënt in Beeld-prijs die elk jaar wordt uitgereikt door de Landelijke Cliëntenraad.

Dit jaar gaat de prijs naar de cliëntenraad die het meest heeft bijgedragen aan de vorming van cliëntenparticipatie op het werkplein. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een cliëntenraad die op het terrein van sociale zekerheid een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het verder vormgeven of verbeteren van de kwaliteit van cliëntenparticipatie. De uitreiking vindt plaats is op 8 april.

De Cliëntenraad de Brug is een onafhankelijke adviesraad die opkomt voor de belangen van de cliënten van Sociale Zaken en Sociale Werkvoorziening (BSW Bedrijven) van de Gemeente Breda en het UWV. Door de brede samenwerking op het gebied van cliëntenparticipatie is het mogelijk om een integrale visie op het beleidsterrein van werk, inkomen en zorg tot stand te brengen. Dit komt de cliënten ten goede.

Aanvankelijk was deze brede vorm van samenwerking uniek in Nederland, maar inmiddels hebben veel gemeenten en werkpleinen het Bredase voorbeeld opgevolgd. Reden voor de Landelijke Cliëntenraad om de Bredase cliëntenraad te nomineren voor de Cliënt in Beeld-prijs. Deze jury prijs bestaat uit een beeldje en 3.500 euro. Naast de juryprijs dingt de Cliëntenraad de Brug ook mee naar de publieksprijs die sinds 2006 is ingesteld. Om de deelnemers aan het congres kennis te laten maken met de genomineerden wordt van elk van hen een korte film gemaakt. Op basis daarvan beslist het publiek wie de publieksprijs verdient. Deze prijs bestaat uit een glasobject en
1.500 euro.

Doel van de Cliëntenraad de Brug is om de kwaliteit van de dienstverlening en de producten van Werkplein âde Brug naar werk, inkomen en zorgâ te verbeteren. Dat doet de raad o.a. door het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, het UWV en de BSW over onderwerpen op het gebied van werk, inkomen en zorg. Verder houdt de Cliëntenraad de Brug toezicht op de juiste uitvoering door de gemeente van landelijke regels over uitkeringen. Ook kijkt de raad of cliënten goed worden geïnformeerd en of aanvragen of klachten op de juiste manier worden behandeld. Daarnaast wordt er twee keer per jaar een enquête gehouden waardoor de achterban invloed kan uitoefenen op de adviezen.

In de Cliëntenraad de Brug zijn, naast een aantal mensen op persoonlijke titel die zelf een uitkering hebben, de volgende belangenorganisaties vertegenwoordigd:
⢠het Bredaas Centrum Gehandicaptenbeleid (BCG; ⢠het Gezamenlijk Overleg Bredase Ouderenbonden (GOBO); ⢠het Instituut WIN voor Multiculturele Ontwikkeling; ⢠de FNV Lokaal Breda;
⢠het Diaconaal Centrum Annahuis.

Op 8 april 2010 vindt in Nieuwegein de prijsuitreiking plaats tijdens een congres van de Landelijke Cliëntenraad.

Breda, 30 maart 2010