Cliëntenraad de Brug genomineerd voor de Cliënt in Beeld-prijs
Cliëntenraad de Brug in Breda is genomineerd voor de Cliënt in
Beeld-prijs die elk jaar wordt uitgereikt door de Landelijke
Cliëntenraad.
Dit jaar gaat de prijs naar de cliëntenraad die het meest heeft
bijgedragen aan de vorming van cliëntenparticipatie op het werkplein.
De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een cliëntenraad die op het
terrein van sociale zekerheid een bijzondere bijdrage heeft geleverd
aan het verder vormgeven of verbeteren van de kwaliteit van
cliëntenparticipatie. De uitreiking vindt plaats is op 8 april.
De Cliëntenraad de Brug is een onafhankelijke adviesraad die opkomt
voor de belangen van de cliënten van Sociale Zaken en Sociale
Werkvoorziening (BSW Bedrijven) van de Gemeente Breda en het UWV. Door
de brede samenwerking op het gebied van cliëntenparticipatie is het
mogelijk om een integrale visie op het beleidsterrein van werk,
inkomen en zorg tot stand te brengen. Dit komt de cliënten ten goede.
Aanvankelijk was deze brede vorm van samenwerking uniek in Nederland,
maar inmiddels hebben veel gemeenten en werkpleinen het Bredase
voorbeeld opgevolgd. Reden voor de Landelijke Cliëntenraad om de
Bredase cliëntenraad te nomineren voor de Cliënt in Beeld-prijs.
Deze jury prijs bestaat uit een beeldje en 3.500 euro.
Naast de juryprijs dingt de Cliëntenraad de Brug ook mee naar de
publieksprijs die sinds 2006 is ingesteld. Om de deelnemers aan het
congres kennis te laten maken met de genomineerden wordt van elk van
hen een korte film gemaakt. Op basis daarvan beslist het publiek wie
de publieksprijs verdient. Deze prijs bestaat uit een glasobject en
1.500 euro.
Doel van de Cliëntenraad de Brug is om de kwaliteit van de
dienstverlening en de producten van Werkplein âde Brug naar werk,
inkomen en zorgâ te verbeteren. Dat doet de raad o.a. door het geven
van gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en
wethouders, de gemeenteraad, het UWV en de BSW over onderwerpen op het
gebied van werk, inkomen en zorg. Verder houdt de Cliëntenraad de
Brug toezicht op de juiste uitvoering door de gemeente van landelijke
regels over uitkeringen. Ook kijkt de raad of cliënten goed worden
geïnformeerd en of aanvragen of klachten op de juiste manier worden
behandeld. Daarnaast wordt er twee keer per jaar een enquête gehouden
waardoor de achterban invloed kan uitoefenen op de adviezen.
In de Cliëntenraad de Brug zijn, naast een aantal mensen op
persoonlijke titel die zelf een uitkering hebben, de volgende
belangenorganisaties vertegenwoordigd:
⢠het Bredaas Centrum Gehandicaptenbeleid (BCG;
⢠het Gezamenlijk Overleg Bredase Ouderenbonden (GOBO);
⢠het Instituut WIN voor Multiculturele Ontwikkeling;
⢠de FNV Lokaal Breda;
⢠het Diaconaal Centrum Annahuis.
Op 8 april 2010 vindt in Nieuwegein de prijsuitreiking plaats tijdens
een congres van de Landelijke Cliëntenraad.
Breda, 30 maart 2010
Gemeente Breda