TNS NIPO publicaties
30 maart 2010
Meerderheid Nederlanders bereid tot duurzamer vakantiegedrag
Vakantiebeleving mag niet lijden onder aanpassing vakantiegedrag
Zo'n 64 procent van de Nederlanders is - in meerdere of mindere mate -
bereid hun gedrag te veranderen zodat de door hun ondernomen vakanties
duurzamer worden. Dit blijkt uit het onderzoek `Duurzaamheid en
vakanties' van NBTC-NIPO Research, waarin Nederlanders werden gevraagd
naar hun mening over duurzame vakanties.
Vakantiebeleving staat voorop
Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking zegt bereid te zijn hun
gedrag te veranderen om zo een bijdrage te leveren aan duurzamere
vakanties. Zij zouden dit dan doen door met zorg met de natuur om te
gaan, afval te scheiden op de vakantiebestemming, en het met rust
laten/niet kopen van souvenirs van (beschermde) plant- en diersoorten.
Nederlanders blijken voor meer duurzame vakanties dus vooral op zoek
te zijn naar oplossingen waar ze zelf niet te veel voor hoeven te
laten. Ad Schalekamp, directeur NBTC-NIPO Research: `Het zijn vooral
aanpassingen die weinig inspanningen van de mensen zelf vragen maar
die tegelijkertijd wel bijdragen aan een verhoging van het
vakantiegenot. De vakantiebeleving mag niet aangetast worden en is net
als de vakantie heilig. Ook mag een duurzame vakantie niet veel meer
gaan kosten.' Uit het onderzoek blijkt tevens dat Nederlanders best
bereid zijn om minder luxe te accepteren op hun vakantie in ruil voor
meer duurzaamheid.
Duurzaamheid nog niet top-of-mind
In het onderzoek is gekeken naar belangrijke maatschappelijke
onderwerpen in het algemeen en naar duurzaamheid in relatie tot
vakanties in het bijzonder. In het algemeen geldt dat onderwerpen als
gezondheidszorg, oudedagsvoorzieningen en het bestrijden van de
criminaliteit de Nederlanders het meest bezighouden. Een onderwerp als
duurzaamheid eindigt meer in de achterhoede. In tegenstelling tot vele
andere sectoren blijkt uit de resultaten het grote belang dat naast
natuur en milieu (planet) ook aan maatschappelijke/sociale thema's
(people) wordt toegekend.
Technische toelichting
NBTC-NIPO Research heeft dit onderzoek uitgevoerd onder een
representatieve steekproef van ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en
ouder. Het veldwerk vond plaats in december 2009. In het onderzoek is
de houding, kennis en gedrag van Nederlanders ten aanzien van
duurzaamheid in relatie tot vakanties gemeten. Daarnaast is het al dan
niet duurzame imago van toeristische aanbieders en bestemmingen
vastgesteld. Het onderzoek zal periodiek herhaald gaan worden waardoor
het mogelijk wordt veranderingen in houding en gedrag bij de
Nederlandse consument ten aanzien van duurzame vakanties in beeld te
brengen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Schalekamp (tel:
020 522 57 89) (TNS NIPO) of met Kees van der Most (tel: 070 370 52
94) (NBTC).
Op de website nbtcniporesearch.nl vindt u meer informatie over
NBTC-NIPO Research.
TNS NIPO