Datum 30 maart 2010 2010Z04227
Kamervragen
-
Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, de vragen van de leden Samsom en Spekman (beiden PvdA)
aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over het door de NS inzetten van eigen personeel om treinen
schoon te maken.
1. Kent u het bericht "NS breekt staking schoonmakers"1?
1. Ja.
2. Vindt u dat het niet schoonmaken van de treinen en perrons tot onveilige
situaties voor de reizigers kan leiden, zoals de NS stelt?
2. Ja, ik ben het eens met die stelling. Viezigheid op bijvoorbeeld perrons,
roltrappen of in treinen kan uiteindelijk leiden tot onveilige situaties voor de
reiziger. Dit bijvoorbeeld door ophoping van vuil dat via val- of glijpartijen leidt
tot letsel bij reizigers.
Daarnaast kan de veiligheid van reizigers via meer indirecte weg in het geding
komen doordat bijvoorbeeld vuil van perrons tussen wissels terechtkomt en leidt
tot wisselstoringen.
3. Deelt u de mening dat de NS, door het inzetten van eigen personeel gedurende
de periode waarin ongeveer 300 schoonmakers landelijk actievoeren voor een
betere CAO, bezig is met stakingsbreking? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u
bereid de NS daarop aan te spreken?
3. Of er al dan niet sprake is van stakingsbreking is uiteindelijk ter beoordeling
aan de rechter. Zo heeft het Gerechtshof Amsterdam zich in 2008 uitgesproken
inzake een geschil tussen de FNV en de NS over schoonmaakwerkzaamheden en
de toepassing van de Waadi. De rechter heeft toen bepaald dat de NS een
schoonmaakbedrijf mocht inzetten toen er werd gestaakt bij het ingehuurde
bedrijf, om de schade te beperken.
1 de Volkskrant, 2 maart 2010
a
agina 1 van 3
P
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is belast met het toezicht
Datum
op de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) waarin het 30 maart 2010
zogenaamde ,,onderkruipersverbod is neergelegd. De Arbeidsinspectie heeft in Ons kenmerk
februari en maart diverse meldingen ontvangen over mogelijke inzet van VENW/DGMO-2010/2925
stakingsbrekers. In twee gevallen is geconstateerd dat artikel 10 van de Waadi is
overtreden. Hiervan is mededeling gedaan aan de betrokkenen. In de overige
gevallen is geen overtreding geconstateerd of wordt het onderzoek binnenkort
afgerond. Betrokken partijen kunnen naar aanleiding van het onderzoek
desgewenst zelf verdere stappen ondernemen, bijvoorbeeld door een oordeel van
de civiele rechtbank te vragen. Indien uit onderzoek van de Arbeidsinspectie blijkt
dat het in artikel 10 van de Waadi gestelde verbod op het ter beschikking stellen
bij een arbeidsconflict niet wordt overtreden, wordt betrokkene hiervan in kennis
gesteld.
Dat hinderlijk/risicovol vuil op vrijwillige basis door NS-personeel of zelfs reizigers
wordt verwijderd om onveilige situaties voor de reizigers te voorkomen is geen
stakingsbreking en past een onderneming met een publieke taak. De NS heeft
nadrukkelijk aangegeven de regels voor besmet werk te respecteren. Aangezien
er volgens mijn informatie sprake is van goed overleg tussen NS en de FNV zie ik
geen aanleiding om hieraan te twijfelen.
4. Deelt u de mening dat de (nu actievoerende) schoonmakers van treinen en
perrons zich in een afhankelijke positie bevinden ten opzichte van NS-dochter
Nedtrain, omdat dat bedrijf contracten heeft afgesloten waarbij het betalen van
een zo laag mogelijk prijs het belangrijkste uitgangspunt was?
4. Ik wil er op wijzen dat er geen sprake is van een arbeidsconflict tussen NS en
het schoonmaakpersoneel. Het schoonmaakwerk van treinen en perrons wordt
door de NS-dochter Nedtrain gecontracteerd bij een derde partij. De medewerkers
van dit schoonmaakbedrijf hebben een arbeidsconflict met hun werkgever en
maken daarbij gebruik van hun stakingsrecht. Dat leidt ertoe dat bij enkele grote
klanten van dit bedrijf, bv bij NS, UWV en Schiphol, door schoonmakers van dat
bedrijf wordt gestaakt.
Dat de NS-dochter Nedtrain alleen maar naar de prijs van het contract zou
hebben gekeken kan ik mij overigens moeilijk voorstellen. Een schone trein is een
aantrekkelijke trein en de positieve attitude die dat oplevert bij de reizigers zorgt
voor groei. Dat is ook de achterliggende gedachte van het feit dat NS via de
vervoerconcessie en het vervoerplan door mij onder andere wordt afgerekend op
basis van prestatie-indicatoren inzake reinheid van treinen en stations. Zowel
voor de objectieve indicator standkwaliteit treinen en stations als voor het
klantoordeel reinheid geldt dat NS haar doelstelling voor 2009 heeft gehaald en
een goede verbetering heeft laten zien.
De actievoerende schoonmakers zijn naar mijn mening niet zozeer afhankelijk van
NS-dochter Nedtrain maar van hun eigen werkgever. Immers, Nedtrain heeft een
contract met het schoonmaakbedrijf en de schoonmakers zijn in dienst van het
schoonmaakbedrijf. Het schoonmaakbedrijf in kwestie en niet Nedtrain is
verantwoordelijk voor de prijs waartegen is ingeschreven of voor het arbeidsloon
van de schoonmakers.
agina 2 van 3
P
5. Bent u bereid met de NS in gesprek te gaan om hen te bewegen fatsoenlijke
Datum
contracten af te sluiten met de schoonmakers, op basis waarvan zij een 30 maart 2010
fatsoenlijk loon ontvangen, zodat zo snel mogelijk treinen en stations weer Ons kenmerk
schoon worden gemaakt? VENW/DGMO-2010/2925
5. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft tijdens het
spoeddebat over de situatie in de schoonmaaksector op 11 maart jl. aangegeven
contact op te nemen met ondernemers om de zorgen die bestaan op het punt van
een neerwaartse concurrentiespiraal in de schoonmaaksector over te brengen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat