Belgische Federale Overheid
* Federale Ombudsman publiceert Jaarverslag 2009
Federale Ombudsman publiceert Jaarverslag 2009
Datum: 30 maart 2010
De federale Ombudsman is een onafhankelijke instelling die kosteloos
bemiddelt ten behoeve van de burgers. De ombudsman helpt hen hun
problemen met de federale administratieve diensten op een betrouwbare
en snelle manier op te lossen. Een belangrijk deel van zijn taak
bestaat er ook in om de vaststellingen die hij doet om te zetten in
aanbevelingen die leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de
dienstverlening aan de burger.
De federale Ombudsman heeft op dinsdag 30 maart 2010 zijn dertiende
jaarverslag gepubliceerd. In 2009 ontving de federale Ombudsman bijna
6 500 nieuwe dossiers. Dat zijn bijna 1 000 dossiers meer dan in 2008.
De klachten in 2009 baren zorgen op drie belangrijke punten:
* De ongelijke behandeling
Bijvoorbeeld: bepaalde administratieve verplichtingen,zoals de
aangifte van een alarminstallatie, kunnen alleen via elektronische
weg gebeuren, hoewel ongeveer 30 % van de bevolking nog geen
directe toegang tot het internet heeft.
* De niet-naleving van de wet
Bijvoorbeeld: door de opvang van illegale gezinnen met
minderjarige kinderen in staat van behoefte te weigeren,
overtreedt Fedasil bewust de wet en schiet België schromelijk te
kort in de bescherming van deze kinderen.
* Het ontbreken van goede communicatie en proactiviteit
Bijvoorbeeld: de burger had het bedrag van zijn energiepremie
moeten ontvangen binnen de vier maand na de aanvraag. Helaas was
dat niet het geval. De klachten brachten een ganse waaier van
moeilijkheden aan het licht door een te ver doorgedreven
automatisering van de procedure.
De laatste vier jaar blijft het aantal klachten stijgen. In 2009 was
er een stijging van 16 %. Maar de stijging gaat niet altijd gepaard
met een proportionele verhoging van het aantal gegronde klachten.
De federale Ombudsman richtte in 2009 vier aanbevelingen aan het
Parlement en acht aanbevelingen aan de administratie.
Download het Jaarverslag 2009 op de website van de federale Ombudsman.
(pdf, 198 p. - 9,8 MB)