Belgische Federale Overheid


* Federale Ombudsman publiceert Jaarverslag 2009

Federale Ombudsman publiceert Jaarverslag 2009

Datum: 30 maart 2010

De federale Ombudsman is een onafhankelijke instelling die kosteloos bemiddelt ten behoeve van de burgers. De ombudsman helpt hen hun problemen met de federale administratieve diensten op een betrouwbare en snelle manier op te lossen. Een belangrijk deel van zijn taak bestaat er ook in om de vaststellingen die hij doet om te zetten in aanbevelingen die leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger.

De federale Ombudsman heeft op dinsdag 30 maart 2010 zijn dertiende jaarverslag gepubliceerd. In 2009 ontving de federale Ombudsman bijna 6 500 nieuwe dossiers. Dat zijn bijna 1 000 dossiers meer dan in 2008.

De klachten in 2009 baren zorgen op drie belangrijke punten:
* De ongelijke behandeling
Bijvoorbeeld: bepaalde administratieve verplichtingen,zoals de aangifte van een alarminstallatie, kunnen alleen via elektronische weg gebeuren, hoewel ongeveer 30 % van de bevolking nog geen directe toegang tot het internet heeft.

* De niet-naleving van de wet
Bijvoorbeeld: door de opvang van illegale gezinnen met minderjarige kinderen in staat van behoefte te weigeren, overtreedt Fedasil bewust de wet en schiet België schromelijk te kort in de bescherming van deze kinderen.

* Het ontbreken van goede communicatie en proactiviteit Bijvoorbeeld: de burger had het bedrag van zijn energiepremie moeten ontvangen binnen de vier maand na de aanvraag. Helaas was dat niet het geval. De klachten brachten een ganse waaier van moeilijkheden aan het licht door een te ver doorgedreven automatisering van de procedure.

De laatste vier jaar blijft het aantal klachten stijgen. In 2009 was er een stijging van 16 %. Maar de stijging gaat niet altijd gepaard met een proportionele verhoging van het aantal gegronde klachten. De federale Ombudsman richtte in 2009 vier aanbevelingen aan het Parlement en acht aanbevelingen aan de administratie.

Download het Jaarverslag 2009 op de website van de federale Ombudsman. (pdf, 198 p. - 9,8 MB)