Nederlandse Vereniging van Journalisten
Reed Business reorganiseert B2B-titels

dinsdag 30 maart 2010

UPDATE Reed Business reorganiseert het portfolio van business-to-business-titels in Doetinchem en verkoopt zestien van deze B2B-titels aan Eisma Media Groep. De overgebleven titels (o.a. Agrarisch Dagblad, Boerderij, Distrifood en Misset Horeca) moeten als `marktleidende multimediale titels' de organisatie ook op lange termijn marktleidend houden. Ook organisatorisch gaat Reed Business Doetinchem op de schop: er komen drie redactionele groepen `Land- & Tuinbouw', `Food & Horeca' en `Logistiek & Mobiliteit', elk met een overkoepelende hoofdredacteur die voor meerdere bladen verantwoordelijk wordt.

Bestaande redacteuren zullen voor print en website moeten gaan schrijven. Reed Business wil dat tegen 2012 de helft van alle inhoud door externe freelancers en experts wordt gemaakt. Momenteel is dat een kwart. De reorganisatie kost 66 arbeidsplaatsen. Er ontstaan 38 nieuwe vacatures waarop zij kunnen reageren. Er worden door Eisma 52 medewerkers overgenomen.

Eisma Media Groep neemt de B2B-titels Bouwwereld, Aannemer, Schildersvakkrant, Zzp-er in de bouw, Bouwproducten.nl, Installatie, Sanitair Design, Paardenkrant, Bit, Horses.nl, Hengstenboek, TTM, Bestelauto, Het Schaap, Piloot & Vliegtuig en Vismagazine.

Reed Business wil voor de overblijvende titels een vereenvoudigde organisatie neerzetten, met een centrale marketing- en een centrale salesafdeling. Het bedrijf verwacht zo beter te kunnen "focussen op marktleiderschap, kwaliteit, (online) omzetgroei en winstgevendheid". Het heeft managing director Eddy Reuling benoemd om leiding te geven aan de nieuwe organisatie.

Marianne van Leeuwen, CEO bij Reed Business: "De titels die we behouden, hebben zowel in print als op het internet een uitermate sterke positie. We verwachten deze positie de komende jaren, met nog meer gerichte aandacht en focus, verder uit te kunnen bouwen."