Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Tijdschriften belangrijke link naar online

Hoofddorp, 30 maart 2010 ­ Tijdschriften zijn sterk in het stimuleren van webtraffic en online aankopen. Dat blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van Sanoma Uitgevers.

In het onderzoek 'Print. De link naar online' is gekeken naar de rollen van verschillende mediumtypen in de aankoopfunnel. Welke media genereren webtraffic? Welke media genereren online aankoopintentie?

Inspiratie
In de aankoopfunnel scoren tijdschriften zeer hoog in de eerste fase van inspireren en informeren. Het internet is daarnaast ook sterk in latere fases, vooral in het faciliteren van transacties. Uit deze rollen in de aankoopfunnel blijkt de krachtige combinatie van print en online voor adverteerders.

Webtraffic
Ook als het gaat om het genereren van webtraffic werken tijdschriften goed samen met internet. Maar liefst 84% van alle tijdschriftenlezers gebruikt links naar websites die ze in tijdschriften hebben gevonden. Wanneer wordt gekeken naar alle Nederlanders, dan is 60% in de afgelopen maanden wel eens online gegaan naar aanleiding van iets dat ze hebben gelezen of gezien in tijdschriften. Ook advertenties in tijdschriften zijn hierbij van groot belang (40%).

Online aankopen
Internet wordt steeds belangrijker als verkoopkanaal. Het aantal Nederlanders dat online aankopen doet zal volgens Forrester de komende vier jaar stijgen van 9 miljoen naar 11 miljoen. Tijdschriften zijn - na het internet zelf en advies van anderen ­ het belangrijkste medium om online aankopen te stimuleren. Eén op de vier mensen (25%) heeft in de afgelopen maanden een online aankoop gedaan naar aanleiding van iets dat ze in een tijdschrift hebben gelezen of gezien.

Buitenlands onderzoek
Het is voor het eerst dat er in Nederland onderzoek is gedaan naar de rol van verschillende mediumtypen bij het genereren van webtraffic en online aankopen. De resultaten uit buitenlands onderzoek (PPA (UK), BIGresearch (USA)) op dit gebied onderschrijven de Nederlandse resultaten. Ook daar zijn tijdschriften één van de belangrijkste mediumtypen om webtraffic en online aankopen te stimuleren.

De resultaten van het onderzoek 'Print. De link naar online' zullen worden gepresenteerd op de mediaparade van Sanoma Uitgevers, in de sessie 'Print en online ­ De kracht van de combinatie' op 20 april 2010. Voor meer informatie zie www.mediaparade.nl. *Dit - online - onderzoek werd in januari 2010 uitgevoerd door MetrixLab in opdracht van Sanoma Uitgevers onder 651 vrouwen en 444 mannen tussen 18 en 65 jaar (representatief voor gemiddeld Nederland).

Over Sanoma Uitgevers

Sanoma Uitgevers is met bijna 75 publiekstijdschriften, 180 websites, 15 mobiele sites en 9 apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma bereikt met alle media circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften, bij bezoekers van sites en evenementen. Sanoma weet hoe doelgroepen denken, wat ze doen en laten. En die kennis delen we graag met onze business partners.

In 2009 haalde Sanoma Uitgevers met haar dochters een omzet van 493,2 miljoen euro. Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl

Follow us @
()

Noot voor de redactie (