Ingezonden persbericht


Onderzoek wijst uit: vrouwen gamen massaal

'Mannen willen schieten, vrouwen zichzelf uitdagen'

Eindhoven, 30 maart 2010 - Vrouwen blijken net zulke fervente gamers te zijn als mannen, toont onderzoek van Today's Gamers en Zylom by RealGames aan. De voorkeur voor games blijkt echter behoorlijk te verschillen. 'Daar waar mannen vooral gedreven zijn in het willen winnen en van actie houden, zijn vrouwen vooral gericht op het zichzelf uitdagen', zegt psycholoog Marcelino Lopez.

Bij de Nederlandse mannen geeft 73 procent aan regelmatig games te spelen. Voor de Nederlandse vrouwen komt het percentage gamers uit op 67 procent. De leeftijdscategorie van vrouwen die het meest actief zijn met gamen ligt tussen de 20 en 49 jaar. Maar ook vrouwen die ouder zijn dan 55 jaar blijken regelmatig games te spelen.

Vrouwen zijn minder fanatiek
Mannen blijken een fascinatie te hebben voor spellen waarbij ze kunnen schieten en racen. Vrouwen geven in het onderzoek aan een geheel andere interesse te hebben. De meest favoriete game van vrouwen is mahjong, gevolgd door puzzels. Op de derde plaatst komen zowel kaartspellen als brain training. Vrouwen hebben de minste interesse in games die zijn gericht op sporten, muziek (zoals Gitar Hero), schieten en vechten, racen en gokken.

'Het onderzoek toont het verschil in motivatie van mannen en vrouwen aan voor het gamen. Mannen zijn fanatiek in het winnen van een game en willen elkaar uitdagen', zegt Hein Medema, marcommanager van Zylom by RealGames. 'Voor vrouwen staat de leerervaring en braintraining centraal. Ze spelen games voor de ontspanning, zoeken een uitdaging of vervelen zich. Vrouwen kiezen met name voor casual games: eenvoudige spelletjes die makkelijk te leren zijn en dus meteen gespeeld kunnen worden.'

Verschil in competitiedrang
In tegenstelling tot de mannen geven vrouwen aan geen interesse te hebben in onderlinge wedstrijden. Psycholoog Marcelino Lopez licht toe: 'Bij mannen komt in het algemeen een grote competitiedrang naar boven op het moment dat blijkt dat ze kunnen winnen of ergens goed in zijn. Net als in de sportschool willen mannen aantonen dat ze sterk zijn. Vrouwen zien sporten juist meer als tijdverdrijf. Ze vinden het gezellig of willen hun lichaam in vorm houden. Bij het gamen zien we exact hetzelfde verschil tussen mannen en vrouwen.'

Lopez: 'Vrouwen zijn socialer dan mannen. Zij helpen elkaar onderling bij het gamen en strijden in aanzienlijk mindere mate tegen elkaar. Ze hebben een fijnere motoriek, kunnen beelden beter herkennen en zijn goed met taal. Vrouwen kiezen bij games dan ook uit puzzels, zoals 'zoek en vind'. Mannen zijn meer taak- en oplossingsgericht en kiezen eerder voor war-games. Ze hebben in de regel een beter ruimtelijk en technisch inzicht, wat bij schietspellen belangrijk is.'

Vrouwen zijn loyaal
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen niet op zoek zijn naar variatie in de games die ze spelen. 'Vrouwen zijn zeer loyaal aan de games die ze spelen en spelen slechts vier tot zes verschillende games per maand. Ze kiezen hierbij om spellen die snel kunnen worden gespeeld. Mannen raken eerder verveeld en zoeken sneller naar nieuwe games. Zij spelen vaak wel tot 26 spelletjes per maand. Zij spelen een spel ook aanzienlijk langer dan vrouwen', aldus Medema.

Hoogopgeleide vrouw
Het onderzoek heeft ook meer bekend gemaakt over de sociale status van de gamende vrouw. Medema: 'Veelgehoorde misvattingen over vrouwelijke gamers zijn onder meer dat ze een laag inkomen hebben, voornamelijk alleenstaande vrouwen zijn en dat ze zich niet bezighouden met andere online activiteiten. De uitkomst van het onderzoek laat juist het tegenovergestelde zien. Vrouwelijke gamers zijn in feite goed opgeleide professionals met een bovengemiddeld inkomen. Velen van hen zijn actief in hoge functies.'

Today's Gamers heeft het onderzoek in samenwerking met Zylom by RealGams uitgevoerd onder 13.000 mensen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, België en Amerika.

Over Marcelino Lopez
Marcelino Lopez combineert psychologie met filosofie en schrijft hier regelmatig over. Hij levert bijdragen aan verschillende (vak)bladen. Na een specialisatie in de gezins- en relatietherapie bij prof dr. Alfred Lange aan de Universiteit van Amsterdam, richtte hij met compagnon en webdeveloper Koen Kastermans de gratis datingsite RelatieKlik.nl op. Hiervoor ontwikkelde hij onder andere een uitgebreide matchtest zodat alleenstaanden makkelijker een geschikte partner kunnen vinden.

Over Zylom by RealGames
Zylom is de Europese marktleider op het gebied van online spelletjes. Deze games worden in veertien Europese landen aangeboden en zijn casual van opzet, wat betekent dat de games relatief eenvoudig zijn. De spelers hebben slechts enkele minuten nodig om het spel te begrijpen. Zylom biedt meer dan 200 online en downloadable woord-, kaart- en puzzelspelletjes gratis aan. Maandelijks spelen ruim 18 miljoen mensen - waarvan het merendeel bestaat uit vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar - in Europa deze spelletjes. Dit doen ze zowel op de website van Zylom, www.zylom.com, als via het Europese distributienetwerk van Zylom. In Nederland is het unieke aantal bezoekers van de website 3 miljoen mensen.

Zylom is zowel producent als distributeur van de online casual games. Bovendien richt de organisatie zich meer en meer op het ontwikkelen en aanbieden van spellen voor sociale netweken en de mobiele telefoon. Kijk voor meer informatie op www.zylom.nl, www.realgames-advertising.com of www.realnetworks.com.