Ingezonden persbericht


Maastricht, 30-03-2010

Limburgse winkelcentra investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nieuwe strijd om Duurzaam Winkelcentrum

MAASTRICHT - Winkelcentrum Brusselse Poort in Maastricht, het Retailpark Roermond, de Woonboulevard in Heerlen en het winkelcentrum in Venray strijden komend jaar om de titel Duurzaam Winkelcentrum.

De vier winkelcentra worden gescand op de kansen die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te bieden heeft. MVO richt zich op het creëren van meerwaarde (profit) door bewust om te gaan met de wensen van klanten en werknemers (people) en rekening te houden met het milieu (planet).

Na de scan krijgt het winkelgebied een advies op maat en worden in samenspraak met de winkeliers de meest belangrijke projecten geselecteerd en uitgevoerd. Het winkelgebied met de meest aansprekende resultaten mag zich Duurzaam Winkelcentrum noemen en wint ¤ 5.000,-.

De maatschappij verwacht dat bedrijven een steeds grotere rol gaan spelen bij vraagstukken als klimaatverandering, energieschaarste, armoede, diversiteit en gezondheid. Dat schept verplichtingen voor ondernemers, maar ook kansen.

Daarom heeft de KvK opnieuw haar project 'MVO in de detailhandel' opgestart in samenwerking met MKB Limburg, Stichting Milieufederatie Limburg, Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Hogeschool Zuyd. Het doel is dat de aspecten mens, markt en milieu een structurele plaats en geïntegreerde aandacht krijgen in de bedrijfsvoering per bedrijf en per winkelcentrum.

De KvK Limburg vindt het belangrijk om MVO te stimuleren, zowel op bedrijventerreinen als in winkelgebieden. De grote bedrijven, vaak gevestigd op bedrijventerreinen, hebben MVO structureel een plaats gegeven in de bedrijfsvoering.

Daarnaast is de Kamer voornemens om met de door de brand getroffen ondernemers van Stein in het definitieve nieuwe winkelcentrum de mogelijkheden voor MVO in kaart te brengen.