Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
39 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 3 maart 2010
en antwoorden door het college verzonden op 30 maart 2010)

Zebra's geven veel voetgangers het gevoel dat ze veilig kunnen oversteken. Echter de automobilist ziet vaak niet of te laat dat er op het betreffende punt een zebra ligt. Zebra's vormen dus een schijn veliigheid.

Vooral oversteekplaatsen bij scholen vormen met de vele kinderen, die vaak impulsief zijn bij het oversteken, een gevaar. Inmiddels is er apparatuur op de markt gekomen die in het buitenland, maar ook in Nederland, extra aandacht van de automobilist trekt. Knipperende lichtjes op de zebra zelf, soms met knipperende lichtpalen. Zo blijkt op een school in IJsselstein goede ervaringen met deze voorziening te zijn.

Op grond van het voorgaande wenst B en G de volgende vragen te stellen:


1. Bent u op de hoogte van de hiervoor genoemde voorziening?

Ja, deze voorziening bij de Agnesschool in IJsselstein is reeds op 7 oktober 2008 door ons bezocht. Het betreft hier overigens geen knipperende lichtjes op de zebra zelf, maar een electronisch verkeersbord dat tijdens de schoolspitsen oplicht en een maximumsnelheid aangeeft van 30 km/u (in plaats van de regulier geldende 50 km/u).


2. Vindt u dat een dergelijke voorziening de veiligheid van de kinderen bij de school kan vergroten?

Slechts ten dele. Een electronisch verkeersbord verhoogd de attentiewaarde van de automobilisten die de oversteeklokatie naderen. Maar alleen een formele verlaging van de maximumsnelheid zonder fysieke aanpassingen aan de infrastructuur vinden wij onvoldoende, omdat de effectiviteit hiervan sterk samenhangt met de zeer beperkte mogelijkheid tot handhaving door de politie.


3. Bent u bereid om alle scholen met zebra's in hun directe nabijheid van deze voorziening te voorzien?

Nee, voor het verhogen van de attentiewaarde bij (basis)scholen zijn ook andere middelen beschikbaar met een vergelijkbaar positief effect, die minder investerings- en onderhoudsmiddelen vragen. Binnen het project Utrechts VerkeersveiligheidsLabel (UVL) hebben wij daarom gekozen voor een andere vorm van inrichting waarbij ook regelmatig fysieke aanpassingen worden gerealiseerd. Wij hebben de raadscommissie Stad en Ruimte hier schriftelijk over geïnformeerd op 1 maart 2010.

---- --