Sandd geeft invulling aan CAO afspraken

30/03/2010 21:49

Sandd BV

Sandd is begin 2010 haar afspraak met de vakbonden nagekomen door 14% van haar postbezorgers een arbeidsovereenkomst aan te bieden.

Ingroeimodel

In maart 2009 hebben de nieuwe postbedrijven (Sandd, Selekt Mail en Netwerk VSP) met politiek en vakbonden afspraken gemaakt omtrent het geleidelijk in dienst nemen van postbezorgers volgens een flexibel ingroeimodel dat in samenwerking met SEO is ontwikkeld. Dit model houdt in dat de postbedrijven jaarlijks een vastgesteld percentage bezorgers in dienst nemen. De percentages in het model zijn gebaseerd op de in 2009 verwachte ontwikkeling van volume, tarieven en overlapfactor. Op peildatum 1 april 2010 dient Sandd 14% van haar bezorgers een arbeidsovereenkomst te hebben aangeboden. Deze stap is inmiddels afgerond.

Huidige situatie

Een jaar na de invoering van de CAO blijken de volume- en prijsontwikkeling minder gunstig te zijn dan verwacht. De effecten van de tegenvallende economische situatie worden in de postmarkt inmiddels ook gevoeld in teruglopende volumes in met name direct mailings. De verhevigde concurrentie leidde het afgelopen jaar tot dalende prijzen. SEO concludeert dan ook dat met de behaalde bedrijfsresultaten, de prijsdruk en marktontwikkeling het voor de nieuwe postbedrijven helaas niet of nauwelijks mogelijk is om een percentage bezorgers te laten ingroeien in 2010.

Afspraak is afspraak

Ondanks deze ontwikkelingen heeft Sandd alles in het werk gesteld om zich toch aan de gemaakte afspraak te houden. Dit is gelukt doordat Sandd in maart 2010 14% van bezorgers een arbeidsovereenkomst heeft aangeboden. Uit de response van de bezorgers blijkt dat zij om tal van redenen de meeste waarde hechten aan de flexibiliteit en vrijheid die een OVO hen biedt en niet de arbeidsovereenkomst. Om die reden wijst circa 75% de arbeidsovereenkomst af en zegt tevreden te zijn met de OVO.

Sandd

Sandd is het op één na grootste postbedrijf van Nederland. Met vaste bezorgdagen, aantrekkelijke tarieven en een betrouwbare goede kwalitatieve dienstverlening bezorgt Sandd sinds 2001 geadresseerd drukwerk voor een uiteenlopende klantenkring van postorderaars tot banken, verzekeraars, tijdschriften en direct mails tot loterijen en charitatieve instellingen. De doelstelling van Sandd is een marktaandeel van 20-25%.





http://www.sandd.nl


Noot voor de redactie:

Achtergrondinformatie (