Arriva


Gouden bus campagne zeer succesvol

De campagne voor hét gouden OV-idee is een groot succes geworden. Via goudenbus.nl en andere media zijn duizenden ideeën binnengekomen. De inzendingen varieerden van zeer praktisch en uitvoerbaar tot uiterst fantasievol maar niet toepasbaar.

Sommige ideeën - zoals OV-miles, verwarmde bushokjes en sms-diensten en informatiepanelen voor vertrek- en aankomsttijden - kwamen zeer geregeld voorbij. Ook zijn er leuke gekke ideeën ingezonden zoals de lingerieshow of masseurs in het openbaar vervoer. Die zullen het niet worden. De vliegende bussen of een wekservice in de bus evenmin. Iets beter uitvoerbare ideeën die toch niet in de prijzen zijn gevallen waren onder meer de Familie OV-kaart, automatische in- en uitcheckmechanismen, een alarmknop voor calamiteiten bij (metro)haltes, een OV imagocampagne en tv-schermen met nieuws, weer en verkeersinfo in het OV.

And the winner is...
Het beste idee dat is ingezonden voor de goudenbus actie is: `internet in het openbaar vervoer'. De winnaar gaat naar huis met de Gouden Bus Trofee en een reischeque ter waarde van tweeduizend euro. De winnaar had, net als veel andere mensen, als idee voor de Gouden Bus actie ingezonden dat hij graag Wifi hotspots in het openbaar vervoer wil.

OV-calculator
Andere ideeën die een prijs kregen: een TomTom voor op de OV-fiets, OV en attractie op één kaartje en de OV-caculator. Door de invoering van de OV-chipkaart weten mensen niet precies wat een reis gaat kosten. Dit kan problemen met het saldo van die kaart veroorzaken. Een Rottterdamse student bedacht een oplossing: de OV-calculator. Een applicatie voor de mobiele telefoon die berekent hoeveel uw reis kost. Dan heeft u altijd een overzicht over uw uitgaven en voorkomt u saldoproblemen met uw OV-chipkaart.
Een ander beloond idee is de verlichtingspaal met een drukknop, waardoor buschauffeurs ook in het donker kunnen zien dat er iemand bij een halte staat te wachten.

Bezienswaardigheden
Het idee voor een website met aanklikbare plattegrond viel eveneens in de prijzen. Door pictogrammen op de plattegrond aan te klikken, ziet u waar zich bezienswaardigheden, winkelcentra (winkels kunnen adverteren), uitgaansgelegenheden (ook adverteerders), overheidsgebouwen, huisartsen/apothekers/tandartsen/dierenartsen en NS-stations bevinden.

Een spaarprogramma zoals AirMiles of KLM Frequent flyer Miles gekoppeld aan de OV-chipkaart. Dat idee viel ook in de prijzen evenals het idee om het informatieschermpje voorin de bus ook voor sportieve en grappige filmpjes te gebruiken. Tenslotte pleitte een inzender voor aansluitpunten voor hoofdtelefoons in de trein net als in vliegtuigen.
Geschreven op 30 maart 2010