Arriva
Gouden bus campagne zeer succesvol
De campagne voor hét gouden OV-idee is een groot succes geworden. Via
goudenbus.nl en andere media zijn duizenden ideeën binnengekomen. De
inzendingen varieerden van zeer praktisch en uitvoerbaar tot uiterst
fantasievol maar niet toepasbaar.
Sommige ideeën - zoals OV-miles, verwarmde bushokjes en sms-diensten
en informatiepanelen voor vertrek- en aankomsttijden - kwamen zeer
geregeld voorbij. Ook zijn er leuke gekke ideeën ingezonden zoals de
lingerieshow of masseurs in het openbaar vervoer. Die zullen het niet
worden. De vliegende bussen of een wekservice in de bus evenmin. Iets
beter uitvoerbare ideeën die toch niet in de prijzen zijn gevallen
waren onder meer de Familie OV-kaart, automatische in- en
uitcheckmechanismen, een alarmknop voor calamiteiten bij
(metro)haltes, een OV imagocampagne en tv-schermen met nieuws, weer en
verkeersinfo in het OV.
And the winner is...
Het beste idee dat is ingezonden voor de goudenbus actie is: `internet
in het openbaar vervoer'. De winnaar gaat naar huis met de Gouden Bus
Trofee en een reischeque ter waarde van tweeduizend euro. De winnaar
had, net als veel andere mensen, als idee voor de Gouden Bus actie
ingezonden dat hij graag Wifi hotspots in het openbaar vervoer wil.
OV-calculator
Andere ideeën die een prijs kregen: een TomTom voor op de OV-fiets, OV
en attractie op één kaartje en de OV-caculator. Door de invoering van
de OV-chipkaart weten mensen niet precies wat een reis gaat kosten.
Dit kan problemen met het saldo van die kaart veroorzaken. Een
Rottterdamse student bedacht een oplossing: de OV-calculator. Een
applicatie voor de mobiele telefoon die berekent hoeveel uw reis kost.
Dan heeft u altijd een overzicht over uw uitgaven en voorkomt u
saldoproblemen met uw OV-chipkaart.
Een ander beloond idee is de verlichtingspaal met een drukknop,
waardoor buschauffeurs ook in het donker kunnen zien dat er iemand bij
een halte staat te wachten.
Bezienswaardigheden
Het idee voor een website met aanklikbare plattegrond viel eveneens in
de prijzen. Door pictogrammen op de plattegrond aan te klikken, ziet u
waar zich bezienswaardigheden, winkelcentra (winkels kunnen
adverteren), uitgaansgelegenheden (ook adverteerders),
overheidsgebouwen, huisartsen/apothekers/tandartsen/dierenartsen en
NS-stations bevinden.
Een spaarprogramma zoals AirMiles of KLM Frequent flyer Miles
gekoppeld aan de OV-chipkaart. Dat idee viel ook in de prijzen evenals
het idee om het informatieschermpje voorin de bus ook voor sportieve
en grappige filmpjes te gebruiken. Tenslotte pleitte een inzender voor
aansluitpunten voor hoofdtelefoons in de trein net als in
vliegtuigen.
Geschreven op 30 maart 2010