Persberichten

Verschillen Nederlandse conjunctuur beïnvloeden regionale bouwbeurzen
Publicatiedatum: 30-03-2010

Uit de COEN conjunctuurenquête blijkt dat het ondernemersvertrouwen in de zuidelijke provincies van Nederland veel groter is, dan in het noorden. Dit had zijn weerslag op de resultaten van de regionale beurzen: Bouwbeurs Zuid-Nederland van 16 tot en met 18 maart in de Brabanthallen 's-Hertogenbosch en Bouwbeurs Noord Nederland van 24 tot en met 26 maart in de TT-Hall in Assen. Het bezoekersaantal Bouwbeurs Zuid-Nederland was gegroeid ten opzichte van de vorige editie. De noordelijke editie was minder goed bezocht.

Bouwbeurs Zuid-Nederland
Het aantal bezoekers van Bouwbeurs Zuid-Nederland kwam uit op 5.775 en is daarmee gegroeid ten opzichte van de editie in 2008. In totaal exposeerden 125 bedrijven hun producten en diensten. Op Bouwbeurs Zuid-Nederland was de nieuwe sector Renovatie & Onderhoud ingericht. Het belang van dit beurssegment bleek uit de interesse van de bezoekers. Project manager Martijn Carlier: "Meer dan de helft van de bezoekers was geïnteresseerd in renovatie en onderhoud. Typerend voor de situatie in de bouwsector."

Driekwart van de bezoekers van Bouwbeurs Zuid-Nederland is als beslisser of adviseur betrokken bij aankoopplannen. Bijna 30% van de bezoekers is directeur of eigenaar. Werkvoorbereiders en werkuitvoerders maakten 10% van het bezoekersveld uit. Bedrijfsleiding/management en architect/adviseur delen samen de derde plaats (8%). Bijna 35% van de bezoekers is werkzaam bij een aannemer. Ontwikkelaars en beheerders van vastgoed (incl. woningbouwcorporaties) en architecten/adviseurs komen met ieder 8% op de tweede plaats en de groothandel en zzp'ers delen met ieder 6% de derde plaats. Het gegeven dat drie kwart afkomstig was uit de zuidelijke provincies bevestigt het regionale karakter van de beurs.

Bouwbeurs Noord-Nederland
Het bezoekersaantal van Bouwbeurs Noord-Nederland was 3.989. Een sterke daling in vergelijking met de editie in 2008. In totaal exposeerden 80 bedrijven op de beurs. Ook dit aantal ligt lager dan vorige editie. Carlier: "Het resultaat is teleurstellend. Toch zien wij dit als een startsein om vanaf hier verder te groeien. Beurzen helpen bedrijven in moeilijke tijden aan contacten en creëren kansen voor opdrachten."

37% van de bezoekers van Bouwbeurs Noord-Nederland was directeur of eigenaar. Werkvoorbereiders en werkuitvoerders en verkopers delen samen de tweede plaats (9%). Driekwart van de bezoekers is betrokken bij investeringen als beslisser of adviseur. Aannemersbedrijven waren het hoogst vertegenwoordigd (25%). Op de tweede plaats stonden de klussenbedrijven inclusief zzp'ers (21%).

Kleinschalig en interessant
Persoonlijk contact is echter essentieel blijkt op beide regionale beurzen. Ondanks de recessie heerste er een goede sfeer en bouwden bezoekers en exposanten aan hun professionele netwerk. Peter Beekman van Voskamp Groep zei tijdens de beurs: "Ik kom hier om bestaande relaties te ontmoeten. Je kunt op informele wijze bijpraten en nieuwe afspraken maken. Anderzijds kom ik hier om naar nieuwe leveranciers te zoeken. De beurs is gezellig, kleinschalig en interessant."

Beurzen creëren kansen
Exposant Van der Meijs bevestigde de meerwaarde van deelname aan beurzen: "Dit is voor ons de eerste keer dat we meedoen aan een beurs, omdat het juist nu van belang is om te acquireren. Koud verkopen van achter je bureau levert veel minder op dan persoonlijk contact. Op een beurs spreek je direct de juiste persoon. Je hoeft aan de deelname maar één goede relatie over te houden en dan heb je de kosten er al uit. Zo kreeg ik zojuist een kaartje van een gemeentelijke vertegenwoordiger en daar gaan we een afspraak mee maken."

COEN conjunctuurenquête
Uit cijfers van de COEN conjunctuurenquête (2009 IV) blijkt dat het ondernemersvertrouwen in Noord-Brabant, Gelderland, Limburg, Zeeland, Utrecht en Flevoland hoger is ten opzichte van het Nederlands gemiddelde. In de noordelijke provincies Drenthe, Groningen, Friesland en Overijssel ligt het vertrouwen lager. Het conjuncturele en stemmingsbeeld voor de Nederlandse economie kent regionale verschillen. De COEN conjunctuurenquête is een initiatief van het CBS, de Kamer van Koophandel, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW.


-.-.-.-.-.-.-.-


Noot voor de redactie,