Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB-leden willen geen spitstarief

Meerderheid ANWB-leden vóór betalen naar gebruik

Den Haag, 31 maart 2010

Eerlijk betalen voor mobiliteit, dat wil zeggen betalen naar gebruik in plaats van het bezit van de auto. 68% van de ondervraagde ANWB-leden is het met dat principe eens, waarmee er ook in 2010 nog steeds draagvlak voor bestaat. De ANWB heeft vandaag de resultaten gepresenteerd van de peiling die zij de afgelopen maanden onder haar leden heeft gehouden over de Wet kilometerprijs. Meer dan 400.000 ANWB-leden deden mee aan de peiling.

Draagvlak bestaat ook voor betalen naar milieukenmerken en de besteding van de opbrengsten van een nieuw betaalsysteem aan mobiliteit. Dat de automobilist niet méér gaat betalen bij een systeemwijziging krijgt eveneens brede steun.

De kritiek van de leden betreft met name de uitwerking van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met als belangrijkste pijnpunten: het spitstarief, het registratiesysteem en de overgangsfase.

Het spitstarief wordt als onrechtvaardig en niet-effectief ervaren. Automobilisten hebben vaak geen alternatief (vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer) en wijzen het spitstarief daarom krachtig af.
Het registratiesysteem vindt men te ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is men er niet van overtuigd dat de privacy afdoende is beschermd.
De overgangsfase leidt tot langdurige onzekerheid over de autokosten en een sterk stijgende motorrijtuigenbelasting. Tegen deze onduidelijkheid en oneerlijkheid bestaat grote weerstand.

Dat ANWB-leden onderling sterk van mening verschillen is duidelijk gebleken. Zo'n 20% is overtuigd voorstander van de wet zoals die is voorgesteld. Eveneens 20% is fervent tegenstander en zal dat ook blijven. Deze groep kan zich niet vinden in het principe 'betalen naar gebruik' en onderstreept de afwijzende stellingname met alle mogelijke kritiekpunten. Een grote middengroep van 60% heeft een of meerdere twijfels of bezwaren. Naarmate dat er meer worden, ziet de ANWB het draagvlak voor het principe afnemen.

Hoewel het wetsvoorstel een onzekere toekomst tegemoet gaat door de val van het kabinet en de komende verkiezingen, vindt de ANWB de resultaten zeer waardevol. Waardevol voor de discussies die ongetwijfeld nog zullen volgen rond betalen of anders betalen voor automobiliteit. Waardevol voor de politici die zich in de toekomst over dit vraagstuk zullen buigen. En waardevol voor de ANWB, die hiermee de belangen van haar leden gefundeerd kan onderbouwen.

De resultaten van de peiling, evenals de conclusies en de aanbevelingen die de ANWB heeft geformuleerd in samenspraak met de Bondsraad, het ledenparlement van de ANWB, zijn te lezen op www.anwb.nl/kilometerprijs




Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB