Economisch herstel vraagt om Anders Betalen voor Mobiliteit

31/03/2010 11:16

NLingenieurs

Doordat de Tweede Kamer op 11 maart Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) controversieel heeft verklaard, zal er sneller worden teruggevallen op 'meer asfalt'. Nlingenieurs is van mening dat alleen duurzame vormen van mobiliteit een oplossing zijn voor milieu en economie. Niet de files maar bereikbaarheid moet voorop staan.

Introductie van een kilometerprijs op landelijke schaal is een majeure operatie die nog nooit eerder is vertoond. Nederland loopt voorop met een innovatie op het gebied van mobiliteitsbeheersing. 'Anders Betalen voor Mobiliteit' leidt tot een eerlijker manier van betalen: de gebruiker betaalt voor feitelijk gebruik. De direct voelbare prijsprikkel zet personen en bedrijven aan tot verandering van het mobiliteitsgedrag. Verkeersnetwerken zullen beter functioneren en de milieubelasting wordt beter gecontroleerd.

Voor deze principes van ABvM bestaat veel draagvlak, blijkt ook uit het onderzoek van de ANWB. Het is de uitvoering die vragen oproept. NLIngenieurs heeft zich consequent voorstander getoond van variabilisatie van de mobiliteitskosten en gaat er ook nu nog van uit dat de politieke situatie niet meer dan een tijdelijke impasse tot gevolg heeft.

De impasse heeft wel een serieuze bedreiging in zich. In veel verkeersprognoses van de afgelopen periode is rekening gehouden met een kilometerprijs die dempend werkt op de verkeersvraag. Als de kilometerprijs veel later of in het ergste geval níet wordt geïntroduceerd, dan zullen voorgenomen investeringen in infrastructurele uitbreiding niet toekomstvast en niet toereikend blijken te zijn. Het is simpel: er zal meer verkeer komen dan waar rekening mee is gehouden. Maar de groeiende mobiliteit moet zich duurzaam kunnen ontwikkelen en zonder goede bereikbaarheid is een krachtig economisch herstel niet mogelijk.

NLIngenieurs is er van overtuigd dat er genoeg deskundigheid is voor het verder ontwikkelen van vormen van betaald rijden die recht doen aan de principes van ABvM, maar in de uitvoering minder bedenkingen oproepen. Die hebben vooral te maken met de kosten, de privacy en het gebrek aan vertrouwen dat het kan werken. NLingenieurs zal zich in deze discussie blijven roeren en haar kennis en deskundigheid ter beschikking stellen.

De uitslag van het onderzoek van de ANWB maakt duidelijk dat Nederland er wel klaar voor is, zoals NLingenieurs altijd al geroepen heeft. Misschien niet gelijk in de grootse vorm waar aan gedacht werd, maar duidelijk is wel dat veel Nederlanders ook inzien dat het anders kan en moet. Nu de politiek nog.





http://www.nlingenieurs.nl