Gemeente Breda

Breda pakt doorstroming op Claudius Prinsenlaan aan

Deze week is het definitief ontwerp voor het doorstromingsproject Claudius Prinsenlaan vastgesteld. Door dit project verbetert de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer op deze ontsluitingsweg, wat leidt tot een vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen en daarmee tot verbetering van de luchtkwaliteit.

Ook zal het verkeerslawaai verminderen door het toepassen van geluidarm asfalt.

Â

Wethouder Willems: âDe Claudius Prinsenlaan is een belangrijke doorvoerroute. Door hier de doorstroming te verbeteren worden alternatieve routes door de omliggende woonwijken minder aantrekkelijk, waardoor de leefbaarheid daar toeneemt. We bereiken dat door het instellen van een groene golf en vergroten van de capaciteit van de opstelstroken bij de verkeerslichten. Op de noordelijke rondweg heeft de gemeente daarmee al goede resultaten bereikt. â

In de eerste fase heeft de gemeente de doorstroming op de Claudius Prinsenlaan vanaf het Chasséveld tot aan de Molengracht verbeterd door het aanleggen en verlengen van de opstelstroken bij de verkeerslichten.
De tweede fase richt zich op het gedeelte van de Heerbaan tot aan het Koolpad. Hierbij vindt ook regulier onderhoud plaats op diverse wegvakken. Deze werkzaamheden vinden plaats van medio juli tot eind september. Het zwaartepunt ligt in de periode 12 juli tot 4 september, wanneer de Loevensteinstraat helemaal afgesloten is voor het autoverkeer. Verkeersomleidingen zullen tijdig worden aangegeven.

De kruising Loevensteinstraat met de Zwijnsbergenstraat wordt opnieuw ingericht, waarbij ook het laatste gedeelte van de Zwijnsbergenstraat onder handen wordt genomen.
De kruispunten met de Zuidelijke Rondweg en de Heerbaan krijgen extra opstelstroken, de busbaan die daar ligt komt te vervallen en de oprit van de Zuidelijke Rondweg richting de A-27 wordt verbreed. De bus kan in de stroom van het verkeer mee waardoor er geen busbaan meer nodig is.
Verder worden de verkeerslichten zó aan elkaar gekoppeld, dat er voor het verkeer vanaf de Zuidelijke Rondweg en het verkeer vanuit Bavel een groene golf ontstaat in de richting van het centrum. Ook voor het verkeer vanuit het centrum komt er een groene golf.

Â

Breda, 31 maart 2010