Gemeente Grootegast
WMO-Adviesraad gemeente Grootegast evalueert functioneren
Op 5 november 2007
werd in de gemeente Grootegast de Wmo adviesraad geïnstalleerd.
Afgelopen november heeft de Wmo-adviesraad de eerste twee jaar van
haar bestaan geëvalueerd. Tijdens de evaluatie zijn de volgende zaken
aan de orde gekomen.
Terugblik
* Over het algemeen is de Wmo adviesraad, tevreden over de eerste
twee jaar van haar bestaan. Er werd over Wmo-relevante
beleidsstukken advies uitgebracht aan het college. Het college
heeft deze adviezen meegewogen in haar besluitvorming. Ook heeft
de Wmo adviesraad ongevraagd advies gegeven in tal van zaken die
de uitvoering van de Wmo aangaan. Recent is geadviseerd over de
wetswijziging Wmo die op 1 januari 2010 is ingegaan. De Wmo
adviesraad is aanwezig geweest op door de gemeente georganiseerde
(inspraak) bijeenkomsten op het gebied van wonen, welzijn en zorg,
zoals over de Wmo startnotitie en uitvoeringsplan, Lokale
Woonvisie Grootegast en de werkconferentie voor Wonen Welzijn Zorg
en Ouderenbeleid.
* De Wmo adviesraad heeft jaarlijks 10 overwegend openbare
vergaderingen gehouden. Van de gelegenheid voor het publiek om een
vergadering bij te wonen is weinig gebruik gemaakt. Op de agenda
stonden adviesaanvragen van het college over beleidsstukken en
zaken die vanuit de Wmo adviesraad zelf aan de orde werden
gesteld. Ook werd de voortgang van het uitvoeringsplan Wmo
structureel besproken. Op uitnodiging bezochten de wethouder en
beleidsambtenaren regelmatig de vergaderingen.
* Punt van voortdurende aandacht was het tijdig geïnformeerd worden
van de Wmo adviesraad door de gemeente om als raad te kunnen
adviseren voorafgaand aan besluitvorming door het college. De Wmo
adviesraad als schakel in de beleidsplanning heeft tijd en
aandacht gevraagd.
* Er zijn contacten onderhouden met andere Wmo adviesraden in de
regio, platform cliëntenparticipatie en er zijn verschillende
bijeenkomsten van belangenorganisaties bezocht. Contact met de
achterban vond plaats op het niveau van persoonlijk contact en was
nog niet gestructureerd. Inmiddels is gestart met het bijwonen van
het Grootoverleg met de dorpen om op deze wijze de contacten met
belangenorganisaties te onderhouden.
* Er zijn in de eerste twee jaar relatief veel wisselingen van
bezetting geweest, ook qua ambtelijke ondersteuning. Vanaf 25
november jongstleden is, met de installatie van twee nieuwe leden
de adviesraad weer op sterkte, maar voor de secretariaatsfunctie
moet nog een oplossing worden gezocht. Een vrijwilliger verzorgt
het selecteren en kopiëren van relevante informatie.
* Twee jaar na installatie functioneert de Wmo adviesraad in het
landelijk gehanteerde participatiemodel in de 4e fase (van de 5
fasen) Dat betekent dat de opbouwperiode is afgerond en de
adviesraad zich nu in toenemende mate kan gaan richten op de
inhoud per prestatieveld en het leveren van een bijdrage aan het
gemeentelijk Wmo-beleid.
Aandachtspunten voor ontwikkeling
Aandachtspunten die de Wmo adviesraad hierbij heeft geformuleerd zijn
onder andere: contacten
met de achterban versterken, betrokkenheid vergroten bij de
beleidsvoorbereiding en inhoud,
communicatie met bestuurders en beleidsafdelingen en het uitvoeren van
secretariaatstaken zoals het
formuleren van adviezen.
Voor het verder ontwikkelen van haar functioneren stelt de gemeente de
Wmo adviesraad in de gelegenheid gebruik te maken van een
ondersteuningsaanbod op maat.