Datum 31 maart 2010 -
Uiteenzetting bevoegdheden aangaande ongevallenonderzoek en
tuchtrecht op het gebied van zeescheepvaart -
Geachte voorzitter,
Op 10 februari jl. heeft de voormalig Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
u tijdens een Algemeen Overleg toegezegd schriftelijk uiteen te zetten welke
bevoegdheden thans met betrekking tot ongevallenonderzoek en tuchtrecht op
het gebied van de zeescheepvaart bestaan. Met deze brief doe ik die toezegging
gestand.
De Onderzoeksraad voor veiligheid (Ovv) heeft de taak voorvallen te onderzoeken
en de oorzaken of vermoedelijke oorzaken daarvan vast te stellen voor zover
deze voorvallen plaats hebben gevonden binnen het territoir van Nederland of de
wateren die onder Nederlandse jurisdictie staan. Daarnaast is de Ovv bevoegd ten
aanzien van voorvallen met Nederlandse zeeschepen1 die zich buiten het territoir
van Nederland hebben voorgedaan. In beginsel is de Ovv vrij zelf te bepalen of er
tot onderzoek wordt overgegaan. Bij de selectie van de te onderzoeken voorvallen
zal steeds de vraag centraal staan in hoeverre naar het oordeel van de Ovv uit de
bestudering van het voorval lering kan worden getrokken, en daarop
aanbevelingen voor maatregelen ter vergroting van de veiligheid kunnen worden
gebaseerd. Ook in het geval van de gedragingen van de Sea Shepherd
Conservation Society met de "Steve Irwin" is het aan de Ovv om een beslissing te
nemen om tot onderzoek over te gaan. Weliswaar kan een minister de Ovv
verzoeken een onderzoek in te stellen, maar ook dan maakt de Ovv zijn eigen
afweging.
In een aantal gevallen is de Ovv echter, op grond van internationale vereisten,
verplicht een voorval te onderzoeken. Wat betreft zeescheepvaart gaat het hier
om een aantal gevallen waar sprake is van zeer ernstige scheepvaartongevallen2.
1 Nederlands zeeschip: zeeschip dat op grond van de voor Nederland geldende rechtsregels
gerechtigd is de vlag van het koninkrijk der Nederlanden te voeren.
2 Zeer ernstig scheepvaartongeval: een gebeurtenis die heeft geresulteerd in dan wel het
overlijden van een persoon, welk het gevolg is van of samenhangt met het functioneren van
een schip, dan wel zeer ernstige schade aan het milieu, welk is veroorzaakt door schade aan
een of meerdere schepen, en welk het gevolg is van of samenhangt met het functioneren
van een schip, dan wel dat een schip total loss is.
a
agina 1 van 2
P
De incidenten die plaatsgevonden hebben met de "Steve Irwin" vallen niet onder Datum
de internationale wettelijke vereisten om een voorval verplicht te onderzoeken.
Ons kenmerk
Het tuchtcollege voor de scheepvaart, dat per 1 januari 2010 de tuchtrechtelijke CEND/HDJZ-2010/320 sector
SCH
taak van de Raad voor de Scheepvaart heeft overgenomen, onderwerpt de
kapitein en de scheepsofficieren van onder Nederlandse vlag varende
koopvaardijschepen, passagiersschepen en vissersvaartuigen aan de
tuchtrechtspraak met betrekking tot het goed zeemanschap. De "Steve Irwin"
staat geregistreerd als niet-bedrijfsmatig gebruikt schip en valt daarmee niet
onder het regime van het tuchtcollege voor de scheepvaart.
Ik vertrouw erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat