Wageningen Universiteit en Researchcentrum
goed gevoelâ hebben bij het ei
Consument wil âeen goed gevoelâ hebben bij het ei
31 mrt 2010
Onderdeel: LEI
Bij het kopen van eieren speelt de prijs weliswaar een rol, maar
andere factoren wegen ook mee. In de eerste plaats wil de consument
een goed gevoel hebben bij de aankoop. Dat betekent een âeerlijkâ ei
zonder toevoegingen, van kippen die een goed leven hebben gehad. Dit
blijkt uit onderzoek dat het LEI heeft uitgevoerd in Nederland en
Duitsland.
Lekkerder en beter
Kiezen en kopen van eieren is deels bepaald door gewoonten, maar het
idee van lekkerder of âbeterâ leidt wel tot verandering van
koopgedrag. Tussen de verschillende soorten eieren bestaan volgens de
deelnemers aan het onderzoek smaakverschillen die samenhangen met de
leefwijze van de kip en het voer van de kip.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de productwerkgroep
Pluimvee en Eieren van het innovatienetwerk Bioconnect, om inzicht te
verkrijgen in de mogelijkheden om het biologische ei verder te
vermarkten. Aan het onderzoek werkten circa vijftig vrouwen mee in
Nederland en Duitsland, die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse
boodschappen en meestal scharreleieren of vrije-uitloopeieren kopen.
Vaak wordt hetzelfde type ei gekocht: er wordt heel weinig gewisseld
tussen merk en verpakkingsgrootte. Gezondheid is voor de kopers van
scharreleieren en vrije-uitloopeieren een bepalende factor bij de
aankoop. Een ei moet vers zijn, de kip moet een goed leven hebben
gehad en een ei mag geen schadelijke stoffen bevatten. Er bestaan
echter belangrijke verschillen in kennis van deze aspecten. Tussen
eieren ziet men wat gezondheid betreft nauwelijks of geen verschil,
maar bij biologische eieren heeft men soms een meer gezond gevoel.
Duitsland
In Duitsland worden biologische producten als gezond en puur gezien
maar het label âbiologischâ wekt ook soms wantrouwen. Met name de
Duitse deelnemers aan het onderzoek geven aan dat ze niet kunnen
controleren of de producten ook werkelijk biologisch zijn als dat op
de verpakking staat. Zeker omdat ze duurder zijn, is betrouwbaarheid
erg belangrijk. Ook vertrouwen in de veiligheid van het ei is in
Duitsland erg belangrijk; men is vooral bang voor onnatuurlijke
toevoegingen.
Nederlandse eieren hebben in Duitsland een goed imago. De Duitse
consument legt in de beeldvorming een verband met andere Nederlandse
voedingsmiddelen en die hebben een goede reputatie.
Profilering
Om de afzet van biologische eieren te bevorderen is het van belang om
een aantal kenmerken duidelijker te profileren. Het gaat dan om
gezondheid, versheid, een goed leven voor de kip en het ontbreken van
kunstmatige toevoegingen. Hoewel de prijs voor de consument niet het
enige criterium is, vindt men het verschil in prijs tussen biologische
en andere eieren te groot. Met name het prijsverschil met
vrije-uitloopeieren is voor de mensen die deze eieren (en
scharreleieren) kopen moeilijk te begrijpen.
Â