Warchild


Ministerie van Buitenlandse Zaken selecteert programma van War Child

31 maart 2010 - Vandaag heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken de uitslag bekend gemaakt van de eerste ronde subsidieaanvragen voor 2011-2015 van diverse Nederlandse ontwikkelingsorganisaties. War Child en Child Helpline International zijn geselecteerd om hun gezamenlijke programma Conn@ct.Now verder uit te werken.

De toekomst van kinderen in oorlogsgebieden
Mark Vogt, directeur War Child: "Met de selectie van het Conn@ct.Now programma steunt ook de Nederlandse overheid de ambitie dat veel meer partijen een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de toekomst van kinderen in oorlogsgebieden. In het samenwerkingsverband van Conn@ct.Now bundelt War Child haar krachten met bedrijfsleven, zoals T-Mobile, kenniscentra, zoals TNO, en andere organisaties zoals Child Helpline International en Radio Nederland Training Center, waarbij iedereen vanuit zijn eigen expertise een bijdrage levert.

Positieve reactie
De positieve reactie van de overheid is een enorme stimulans om met deze krachtenbundeling op de eerder ingeslagen weg door te gaan. De gevraagde bijdrage, die bewust maximaal 25% van ons totale programma bedraagt, zien wij dan ook als essentiële aanjaagpremie om de hulpverlening aan kinderen, die anders vergeten dreigen te worden, zowel kwalitatief als kwantitatief op een hoger plan te tillen. Reach the unreached. Dat betekent letterlijk dat we niet alleen méér kinderen in oorlog kunnen bereiken, maar ook béter!"

Conn@ct.Now
Met Conn@ct.Now gaan War Child en Child Helpline International binnen hun bestaande programma's media en ICT-middelen inzetten om nog meer kinderen in oorlogsgebieden te bereiken. Deze middelen maken het mogelijk om de diverse veiligheidsrisico's en logistieke uitdagingen in deze landen te omzeilen en kinderen te bereiken die vrijwel afgesloten zijn van enige vorm van ondersteuning.

Beter en sneller bereikbaar
In veel (voormalige) oorlogsgebieden zijn mobiele telefoons en internet een snel groeiend fenomeen. Ook radio blijft een populair medium. Dit scala aan communicatiemiddelen biedt kansen. Meer kinderen zijn sneller en beter te bereiken. Zo kan bijvoorbeeld een postercampagne over kinderrechten in een afgelegen gebied in Soedan worden vervangen door een grootschalige SMS-actie. Jongeren zelf radio laten maken is een krachtig middel om andere jongeren te bereiken en deze jongeren een stem te geven. En juist in fragiele situaties kan een kindertelefoon een bron van steun bieden.

Samenwerking
Binnen Conn@ct.Now werken War Child en Child Helpline International samen met RNTC - voor media en ontwikkeling, verbonden aan de Wereldomroep; onderzoeksinstituut TNO en War Child's hoofdsponsor T-Mobile. RNTC leert kinderen radio maken, TNO adviseert over het strategisch gebruik van innovatieve ICT-middelen en T-Mobile zet haar wereldwijde ervaringen op het gebied van telecommunicatie- en internetmogelijkheden in.

Vervolgstappen
In het tweede deel van de subsidieaanvraag wordt Conn@ct.Now verder ontwikkeld zodat vanaf januari 2011 het programma in 7 landen kan worden uitgevoerd, namelijk Afghanistan; Burundi; Colombia; DR Congo; Guatemala; Oeganda en Soedan.