Warchild
Ministerie van Buitenlandse Zaken selecteert programma van War Child
31 maart 2010 - Vandaag heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken de
uitslag bekend gemaakt van de eerste ronde subsidieaanvragen voor
2011-2015 van diverse Nederlandse ontwikkelingsorganisaties. War Child
en Child Helpline International zijn geselecteerd om hun gezamenlijke
programma Conn@ct.Now verder uit te werken.
De toekomst van kinderen in oorlogsgebieden
Mark Vogt, directeur War Child: "Met de selectie van het Conn@ct.Now
programma steunt ook de Nederlandse overheid de ambitie dat veel meer
partijen een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de
toekomst van kinderen in oorlogsgebieden. In het samenwerkingsverband
van Conn@ct.Now bundelt War Child haar krachten met bedrijfsleven,
zoals T-Mobile, kenniscentra, zoals TNO, en andere organisaties zoals
Child Helpline International en Radio Nederland Training Center,
waarbij iedereen vanuit zijn eigen expertise een bijdrage levert.
Positieve reactie
De positieve reactie van de overheid is een enorme stimulans om met
deze krachtenbundeling op de eerder ingeslagen weg door te gaan. De
gevraagde bijdrage, die bewust maximaal 25% van ons totale programma
bedraagt, zien wij dan ook als essentiële aanjaagpremie om de
hulpverlening aan kinderen, die anders vergeten dreigen te worden,
zowel kwalitatief als kwantitatief op een hoger plan te tillen. Reach
the unreached. Dat betekent letterlijk dat we niet alleen méér
kinderen in oorlog kunnen bereiken, maar ook béter!"
Conn@ct.Now
Met Conn@ct.Now gaan War Child en Child Helpline International binnen
hun bestaande programma's media en ICT-middelen inzetten om nog meer
kinderen in oorlogsgebieden te bereiken. Deze middelen maken het
mogelijk om de diverse veiligheidsrisico's en logistieke uitdagingen
in deze landen te omzeilen en kinderen te bereiken die vrijwel
afgesloten zijn van enige vorm van ondersteuning.
Beter en sneller bereikbaar
In veel (voormalige) oorlogsgebieden zijn mobiele telefoons en
internet een snel groeiend fenomeen. Ook radio blijft een populair
medium. Dit scala aan communicatiemiddelen biedt kansen. Meer kinderen
zijn sneller en beter te bereiken. Zo kan bijvoorbeeld een
postercampagne over kinderrechten in een afgelegen gebied in Soedan
worden vervangen door een grootschalige SMS-actie. Jongeren zelf radio
laten maken is een krachtig middel om andere jongeren te bereiken en
deze jongeren een stem te geven. En juist in fragiele situaties kan
een kindertelefoon een bron van steun bieden.
Samenwerking
Binnen Conn@ct.Now werken War Child en Child Helpline International
samen met RNTC - voor media en ontwikkeling, verbonden aan de
Wereldomroep; onderzoeksinstituut TNO en War Child's hoofdsponsor
T-Mobile. RNTC leert kinderen radio maken, TNO adviseert over het
strategisch gebruik van innovatieve ICT-middelen en T-Mobile zet haar
wereldwijde ervaringen op het gebied van telecommunicatie- en
internetmogelijkheden in.
Vervolgstappen
In het tweede deel van de subsidieaanvraag wordt Conn@ct.Now verder
ontwikkeld zodat vanaf januari 2011 het programma in 7 landen kan
worden uitgevoerd, namelijk Afghanistan; Burundi; Colombia; DR Congo;
Guatemala; Oeganda en Soedan.