Dura Vermeer

Rotterdam - 31 maart 2010

Eigen helikopter voor Dura Vermeer

Met het oog op de vestiging van het nieuwe hoofdkantoor op Rotterdam The Hague Airport heeft Dura Vermeer een helikopter aangeschaft. Het betreft een tweemotorige civiele helikopter type EC135 van het merk Eurocopter, die plaats biedt aan zeven personen.

Idee
Het idee voor de aanschaf van een eigen helikopter is een paar jaar geleden ontstaan op het moment dat Dura Vermeer besloot om naar Rotterdam The Hague Airport te verhuizen.
Aanvankelijk zou de presentatie van de helikopter plaatsvinden tijdens het slaan van de eerste paal van het nieuwe pand, maar door vertraging bij de leverancier is dat deze week geworden.

Toenemende filedruk
Jos Nijhuis, president en CEO Schiphol Group, gaf in zijn speech tijdens de officiële starthandeling al aan dat Dura Vermeer het enige bedrijf in Nederland is met een eigen vliegveld. Nu wordt ook duidelijk dat dit gepaard gaat met de aanschaf van een eigen helikopter. De overweging die voor de aanschaf een rol hebben gespeeld zijn volgens het management de toenemende filedruk op de wegen, de mogelijkheid om met klanten een kijkje boven projecten van Dura Vermeer en een dagelijkse pendeldienst te onderhouden tussen het hoofdkantoor en de divisiekantoren in Hoofddorp en Houten.

Tijd is geld
Ondanks de economische crisis stelt het management dat de aanschaf van de helikopter gerechtvaardigd is. `Het credo `tijd is geld' zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Bovendien onderscheiden wij ons hiermee ten opzichte van onze concurrenten. Welke bouwers nemen hun klanten mee voor een rondvlucht boven een project, aldus een lid van het managementteam.'

Werkgroep Duurzaamheid en MVO
Overigens is de aanschaf van de helikopter in goed overleg gegaan met de werkgroep Duurzaamheid en MVO van Dura Vermeer. In eerste instantie reageerde de werkgroep verbaasd omdat de aanschaf van een helikopter ogenschijnlijk niet milieubewust en energiezuinig is. Echter het betreft hier een helikopter dat gebruik gemaakt van biobrandstof en hiermee het aantal rijkilometers van het management wordt beperkt. Bovendien heeft het management besloten dat voor elke helikoptervlucht een boom wordt geplant in het nieuw aan te leggen park naast Rotterdam The Hague Airport. De schatting is dat er dertig tot veertig vluchten per jaar worden gemaakt.

De helikopter wordt niet in alleen ingezet voor het vervoer van het hoger management van Dura Vermeer maar ook voor luchtfotografie van projecten. Op een later tijdstip zal worden onderzocht om de helikopter ook voor medewerkers in te zetten.