Ingezonden persbericht


Sterk bedrijfsresultaat voor Nespresso in 2009
ondanks economische recessie

In een dalende Nederlandse koffiemarkt zet Nespresso haar groei voort

Paudex, ZWITSERLAND, 31 maart 2010 - Nestlé Nespresso SA heeft haar cijfers over 2009 bekendgemaakt. Het bedrijf heeft een sterk resultaat geboekt met een omzet van CHF 2,77 miljard en een omzetgroei van meer dan 22%. Hiermee houdt Nespresso de gemiddelde omzetgroei sinds 2000 op 30 procent. In 2009 heeft de onderneming ook haar verkoopnetwerk uitgebreid naar meer dan 190 boutiques. CitiZ - een nieuwe koffiemachinelijn - werd in 2009 op de markt gebracht en voor de eerste keer bedroeg het aantal Nespresso Clubleden meer dan zeven miljoen. In een dalende Nederlandse koffiemarkt zette Nespresso in 2009 ook in Nederland een sterk resultaat neer. Nespresso opende haar tiende boutique op de Plaats in Den Haag en blijft marktleider; ruim één op de twee verkochte espressomachines is een Nespresso machine.

"Topkwaliteit en continue innovatie, de onderscheidende kenmerken van het Nespresso merk, hebben zich opnieuw bewezen als de stuwende kracht achter onze groei, zelfs in een jaar met buitengewoon veel uitdagingen," aldus Richard Girardot, CEO van Nestlé Nespresso SA. "Als bedrijf en als merk heeft Nespresso in 2009 zeer sterke prestaties neergezet."

Uniek businessmodel en zakelijke kerncompetenties

"Door ons unieke businessmodel kunnen we blijven investeren in groei en kwaliteit en realiseren we een langetermijnvisie," verklaart Girardot. "Het unieke van Nespresso is dat we de kwaliteit in elke fase van de waardeketen kunnen beheren en verbeteren. Onze rijke kennis en ervaring met koffie en onze continue innovatie plaatsen Nespresso op de voorgrond in de competitieve markt van de geportioneerde koffie. Nespresso slaagt er in meer dan 50 landen in het vertrouwen en respect te blijven verdienen van wereldwijde koffieliefhebbers."

"Ons team van 4.500 medewerkers, waarvan 70 procent contact heeft met onze klanten, kan trots zijn op deze prestaties. Het bewijst hoe sterk het merkvertrouwen is - ook nu we worden geconfronteerd met zware economische omstandigheden in alle markten -," vervolgt Girardot. "De Nespresso Clubleden verwachten en waarderen de combinatie van topkwaliteit, het gemak van het innovatieve Nespresso-systeem en onze exclusieve service op maat. Door deze combinatie heeft Nespresso de afgelopen 20 jaar een bijzondere positie in de markt veroverd."

In 2009 introduceerde het bedrijf Ecolaboration(TM), het platform van Nespresso voor het doorvoeren van duurzaamheid in alle bedrijfsactiviteiten. Nespresso stelt hierbij een verdere groei met respect voor het milieu en behoud van de natuurlijke hulpbronnen centraal.

Verwachting voor 2010: de winnende formule voortzetten

In 2010 ligt Nespresso op koers voor het realiseren van een tweecijferige groei en het overschrijden van de mijlpaal van een omzet van CHF 3 miljard. Om die groei te sturen, zal Nespresso zich richten op haar kerncompetenties:
* de onovertroffen koffiekwaliteit en rijke ervaring met koffie;
* het continue streven naar innovatie en onderscheidend ontwerp, met behulp van de interne R&D-expertise;
* de wereldwijde Nespresso-gemeenschap die steunt op directe relaties met de consument en de exclusieve service aan de klant.

In 2010 zal Nespresso haar wereldwijde verkoopnetwerk uitbreiden met flagship boutiques op meer dan 30 locaties in steden als Brussel, München, Miami en New York (Soho). Nespresso zal ook uitbreiden naar nieuwe regio's, zoals Shanghai in China en Kaapstad en Johannesburg in Zuid-Afrika - de eerste Nespresso-locaties in Afrika ten zuiden van de Sahara.

"In 2010 ligt Nespresso helemaal op koers voor een gemiddelde groei van 30 procent de komende tien jaar," aldus Girardot.

# # #

Over Nestlé Nespresso SA

Nestlé Nespresso SA, wereldwijd pionier en marktleider in het segment geportioneerde kwaliteitskoffie, laat consumenten kennismaken met 's werelds beste Grand Cru koffie, waarvan ze zowel thuis als buitenshuis, in specialiteitenrestaurants, in luxehotels, maar ook in boutiques en op kantoor kunnen genieten. Nespresso steunt als bedrijf op kerncompetenties en kan hierdoor de beste kwaliteit Grand Cru koffie produceren, langetermijnrelaties met de consument aangaan en duurzaam succesvol als bedrijf zijn. In het aanbod van Nespresso staat de unieke trilogie van de onderneming centraal: de ongeëvenaarde combinatie van bijzondere koffie, doordachte en stijlvolle koffiemachines en de persoonlijke service aan klanten. Deze drie elementen samen staan garant voor momenten van puur genoegen - die Nespresso de ultieme koffiebeleving noemt. Het hoofdkantoor van Nestlé Nespresso SA ligt in de Zwitserse stad Paudex. Het bedrijf heeft ruim 4.500 medewerkers in dienst en levert haar producten rechtstreeks aan klanten in meer dan 50 landen. Tegen het einde van 2009 beschikte Nespresso over een wereldwijd verkoopnetwerk van meer dan 190 exclusieve boutiques in de grote wereldsteden. Voor het vierde jaar op rij is Nespresso één van de snelstgroeiende merken van de Nestlé Group en één van haar "miljardenmerken". In 2009 realiseerde Nespresso een omzet van CHF 2,77 miljard en wist het de gemiddelde jaarlijkse omzetgroei sinds 2000 op 30 procent te houden. Zie voor aanvullende informatie de website www.nespresso.com.