Ingezonden persbericht


Meer fairtrade producten in de boodschappentas

Idealen en kwaliteit belangrijkste aankoopmotieven

Amsterdam, 31 maart 2010 - In 2009 kocht bijna 40% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen. Dat zijn 1.184.000 huishoudens meer dan in 2007. Deze groei is met name te danken aan een breder assortiment en meer aandacht voor fairtrade. Het merendeel van de huishoudens koopt fairtrade producten uit ideële motieven, maar vindt ook de goede smaak een belangrijk argument.

Dit blijkt uit representatief onderzoek van NCDO in samenwerking met Stichting Max Havelaar en Fair Trade Original naar het koopgedrag van Nederlandse huishoudens met betrekking tot fairtrade levensmiddelen. Van totaal 6000 Nederlandse huishoudens werd bijgehouden welke fairtrade boodschappen zij waar kochten. Daarnaast werden 300 huishoudens ondervraagd over hun motieven om al dan niet fairtrade levensmiddelen aan te schaffen.

Chocolade in trek

Koffie (5,7%), fruit (11,5 %) en chocoladeproducten bereiken de meeste kopers.

Chocolade vertoont de sterkste stijging: terwijl in 2007 nog 4,1% van de huishoudens fairtrade chocolade kocht is dit aantal in 2009 gestegen naar 23,3%. Met name rond Sinterklaastijd en de fairtradeweek in november is deze stijging te zien. Verwacht wordt dat in de aanloop naar Pasen de verkoop van fairtrade chocolade eveneens zal toenemen. Dit jaar kan de consument voor het eerst kiezen uit vier variaties fairtrade paaseitjes met het Max Havelaar keurmerk. Uit het onderzoek bleek ook dat Nederlandse huishoudens hun fairtrade producten steeds vaker bij supermarkten kopen. Andere plaatsen waar men fairtrade levensmiddelen aanschaft, zijn bijvoorbeeld de Wereldwinkels.

Idealen en lekkere smaak

De meeste huishoudens die fairtrade producten kopen, doen dit uit ideële motieven: zij willen boeren en producenten in armere landen steunen, bijdragen aan eerlijke handel en iets voor het goede doel doen. De kwaliteit is een belangrijke tweede reden voor de aankoop van fairtrade levensmiddelen. Zo wordt door 87% van de fairtradekopers de smaak van fairtrade koffie als evengoed of zelfs beter ervaren in vergelijking met niet-fairtrade koffie. De belangrijkste reden om geen fairtrade boodschappen te doen is voor bijna de helft (48%) van de groep die geen fairtrade producten koopt dat ze er niet bewust mee bezig zijn. Een kleiner deel (28%) koopt geen fairtrade boodschappen omdat ze die te duur vinden.

NCDO betrekt mensen in Nederland bij internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling en ondersteunt hen daarbij met informatie, subsidie en adviezen. NCDO laat regelmatig onderzoek uitvoeren naar de betrokkenheid binnen de Nederlandse samenleving bij Internationale Samenwerking.


---

Noot:

In opdracht van NCDO onderzocht GfK Panel Services Benelux het koopgedrag en -motieven van fairtradeproducten door Nederlandse huishoudens in 2009. Dit onderzoek kijkt naar de producten van Fair Trade Original en producten met het Max Havelaar keurmerk voor fairtrade. Het volledige onderzoeksrapport en een overzicht van de onderzoeken van NCDO kunt u vinden op www.ncdo.nl