Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vrouwen veranderen interieur vaker en zonder te overleggen met partner

NEDERLANDERS WORDEN GELUKKIG VAN VERANDEREN

WOONINRICHTING, MAAR DOEN DIT WEINIG

Amsterdam, 31 maart 2010 ­ Hoewel een ruime meerderheid (66%) van de Nederlanders aangeeft blij te worden van veranderingen in het interieur, blijft de woninginrichting in Nederlandse woningen vaak hetzelfde. Slechts iets meer dan de helft heeft in de afgelopen zes maanden iets aan het interieur aangepast. Het gaat dan met name om het vervangen van planten en (geur)kaarsen. Opmerkelijk is dat maar liefst 1 op de 10 Nederlanders in de afgelopen drie jaar nog nooit iets aan het interieur heeft gewijzigd. Toch zegt een meerderheid (57%) vaker iets te willen veranderen in huis. Aanpassingen in het interieur moeten dan wel vooral makkelijk zijn en weinig kosten. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan 500 Nederlanders waarin IKEA het fenomeen `easy change' onder de loep neemt. Easy change is met kleine veranderingen een groot verschil realiseren in de uitstraling van je woning.

Als Nederlanders de woninginrichting aanpassen, zegt driekwart daarvan blij, gelukkig en tevreden te worden. Een kwart van de mannen moet eerst even wennen aan het nieuwe interieur, terwijl vrouwen meteen tevreden zijn. Een derde van de Nederlanders wil de veranderingen in huis meteen aan iedereen laten zien.

Hoezo toestemming vragen?
Wanneer Nederlanders iets veranderen aan hun inrichting doen ze dit vooral door het vervangen van accessoires (75%). Op nummer 1 staan bloemen en planten, gevolgd door fotolijstjes en (geur)kaarsen. Gordijnen, bankhoezen en vloerkleden worden het minst vaak gewisseld. Deze accessoires worden door de ondervraagden ook gezien als `moeilijk te vervangen', Opvallend is dat 42% van de Nederlandse vrouwen de inrichting verandert zonder dit te overleggen met hun partner. Maar liefst 80% van de mannen daarentegen vraagt wel eerst toestemming. De woningen van Nederlanders onder de 30 jaar krijgen het vaakst een andere uitstraling. Nederlanders tussen de 50-59 jaar wijzigen hun interieur het minst.

Mannen trendgevoeliger dan vrouwen
Inspiratie voor verandering wordt gehaald uit woonbladen en woonwinkels. Bijna een kwart van de ondervraagden vertrouwt op de eigen stijl en kennis. Maar liefst 75% van de Nederlanders volgt niet de laatste woonmode bij het aanpassen van het huis. Opvallend is dat mannen (27%) vaker woontrends volgen dan vrouwen (17%). Driekwart van de Nederlanders geeft aan de inrichting van de woning te veranderen wanneer ze daar zin in hebben. Ook feestdagen, een andere kleur in huis en financiële meevallers zijn redenen om het interieur aan te passen. De wisseling van de seizoenen komt op een vijfde plaats.

Mannen bereid meer te betalen
Ruim 60% van de ondervraagden zou de woninginrichting vaker aanpassen als er meer geld te besteden zou zijn. Voor ruim 80% van de Nederlanders spelen kosten een belangrijke tot zeer belangrijke rol. Tweederde van de ondervraagden zegt in het huidige economische klimaat liever accessoires dan meubels te vervangen. De helft van de Nederlanders is bereid tussen de 25 en 100 euro per verandering te betalen. Een kwart wil meer dan 100 euro neerleggen voor een verandering. Opvallend is dat mannen veel meer uitgeven aan aanpassingen in het interieur dan vrouwen. 35% van de mannen betaalt meer dan 100 euro per verandering, tegenover 15% van de vrouwen.





Groots effect
"IKEA is altijd benieuwd naar hoe mensen wonen en vooral hoe ze zouden willen wonen", vertelt Eva-Lotta Sjöstedt, algemeen directeur van IKEA Nederland. "We zien dat Nederlanders blij en gelukkig worden van een nieuwe inrichting, maar ze het vaak te omslachtig en te duur vinden om aanpassingen te doen. Het valt me op dat de wisselingen van de seizoenen zo'n kleine invloed heeft op de woningstyling van Nederlanders en dat er weinig textiel wordt gebruikt bij veranderingen in de inrichting. In Zweden spelen seizoenen en stoffen een grote rol. We zien daar een verschuiving van donkere en zwaardere gordijnen, bankhoezen en sierkussens in de winter, naar licht en kleurrijk textiel in de zomer. Textiel is een betaalbare en makkelijke manier om een groots effect te bereiken."

Over IKEA
IKEA is in 1943 door Ingvar Kamprad als eenmanszaak in Zweden opgericht en inmiddels uitgegroeid tot een wereldonderneming. Op dit moment zijn er 308 IKEA woonwarenhuizen in 38 landen. IKEA biedt functionele en mooi ontworpen meubels en woonaccessoires tegen lage prijzen, zodat de meeste mensen ze kunnen betalen. IKEA maakt in de dagelijkse bedrijfsvoering gebruik van milieuvriendelijke mogelijkheden en ondersteunt op structurele basis initiatieven die goed zijn voor bijvoorbeeld kinderen en het milieu. In Nederland heeft IKEA 12 vestigingen: in Amersfoort, Amsterdam, Barendrecht, Breda, Delft, Duiven, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Heerlen, Hengelo en Utrecht.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (