Ingezonden persbericht


Parijs, Frankrijk, 31 maart 2010

Watertransport kent sterke groei en gaat mooie toekomst tegemoet

In het kader van de beurs SITL (Salon International du Transport et de la Logistique) heeft VNF de cijfers bekend gemaakt van de eerste twee maanden van 2010: vrachtvervoer over water is gestegen met +7,9 % tonkilometer, in vergelijking met dezelfde periode in 2009.

200 personen waren aanwezig op de conferentie over het kanaal Seine-Nord Europe waaronder verschillende enthousiaste ondernemers: watertransport is niet meer weg te denken en SNE wordt gezien als een unieke mogelijkheid zich langs het water te installeren op trimodale platformen. De uitdaging vandaag is om er zo snel mogelijk bij te zijn!

Verhoging van vrachtvervoer: details per sector

Het aantal getransporteerde ton granen groeit met +29 % dankzij de interventiequota voor granen. Deze sector verstevigt de marktpositie van de binnenvaart.

De kolenmarkt is met 33% ton gestegen door een vernieuwing van de voorraad, na een bijzondere koude winter 2009.

De oliemarkt (-1,7% ton) gaat lichtjes achteruit doordat de voorraad zich momenteel aan het vernieuwen is.

Ook de bouwsector daalt. Grove mineralen en bouwmaterialen doen het minder goed met -19,3% ton. Toch is deze terugval beperkter voor vervoer over water, dan vervoer over land.

Wat de chemische sector betreft, met een spectaculaire sprong van meer dan 53% getransporteerde ton extra toont dit de herlancering aan van deze industrie.

Transport van goederen met toegevoegde waarde, (containers, wagens, uitzonderlijk vervoer) blijft, ondanks een moeilijke periode wat betreft internationale uitwisselingen, populair over de waterwegen.

Als laatste, transport van technische en industriële producten, stijgt met 10% tonkilometer. Een sector die het weer bijzonder goed doet.

Deze cijfers werden onthaald als 'positief en duidelijk teken van herstel voor verschillende sectoren' door de verschillende spelers van de binnenvaartsector. Op SITL waren ze allen unaniem om te werken aan hun consolidatie.

Tussen 1997 en 2007 zet de binnenvaart een positief resultaat neer: +40%. "Deze indrukwekkende verhoging is een bewijs van de gezondheid van deze vervoerswijze. Ondanks de crisis, is watertransport competitief, het is zelfs degene die het beste heeft stand gehouden" zegt Thierry Duclaux, Algemeen Directeur van VNF als introductie van de conferentie over het toekomstige kanaal Seine-Nord Europe dat de Parijse regio zal openen tot de 20.000 km waterwegen in Noord-Europa.

STATISTIEKEN BINNENVAART

Verdeling per categorie goederen

Eerste 2 maanden van 2010 vergeleken met de eerste 2 maanden van 2009

Ton
Tonkilometer

Categorie goederen
2010
2009
Verschil
2010
2009
Verschil

0- Agro-producten


1.692 968

1.313 304
+28,9%
305.337 726
228.301 749
+33,7%


1- Levensmiddelen, Veevoer
623.303
612.365

+1,8%
90.547.752
91.553.632

-1,1%


2- Brandstoffen

919.067
690.786
+33,0%
127.505.814
115.108.725
+10,8%


3- Olie

975.444
992.725

-1,7%
131.650.028
115.170.875
+14,3%


4- Mineralen, Metaalafval
367.009
275.540
+33,2%
40.075.524
34.734.777
+15,4%


5- Metalen

239.305
256.798

-6,8%
45.643.245
41.477.137
+10,0%

6- Grove mineralen, Bouwmaterialen

2.646.642

3.279.994
-19,3%
317.433.123
359.148.478
-11,6%

7- Meststoffen

250.043
188.671
+32,5%
31.226.463
28.509.850
+9,5%

8- Chemische producten

327.821
213.145
+53,8%
57.576.426
40.446.373
+42,4%

9-Machines, Voertuigen, Uitzonderlijk vervoer
656.646
685.139

-4,2%
128.162.817
127.751.014
-0,3%

TOTAAL

8.698 248
8.508 467

2,2%

1.275.158 918

1.182.202 610
7,9%

200 aanwezigen op conferentie over kanaal Seine-Nord Europe

100325231
De conferentie over het kanaal Seine-Nord Europe werd geleid door journalist Henri Sannier en afgesloten door Alain Gest, Voorzitter van de Raad van Bestuur van VNF: "De binnenvaart blijft zich ontwikkelen. Grote projecten zoals Seine-Nord Europe dragen bij aan de groei van de sector, en ondersteunen de nationale en regionale economie."

Deze nieuwe economische verbinding waar de verschillende spelers in de binnenvaart veel van verwachten betekent een stimulans voor de gehele logistieke sector. De 4 multimodale platformen van het kanaal Seine-Nord Europe versterken de concurrentiepositie van de binnenvaart en ondersteunen de otnwikkeling vand e omliggende regio's vanaf 2016.

Van links naar rechts:
Michel VALACHE, Adjunct Directeur VEOLIA ENVIRONNEMENT; Patrice HAEGY, Bestuurslid CFNR; Philip MAUGE, Directeur Ontwikkeling VNF; Walter SCHOCH, President van LSN, President Syndicat des Manutentionnaires van de haven van Rouen, Algemeen Directeur van WESTERLUND ; Geoffroy CAUDE, Algemeen Afgevaardigde Vereniging Havens van Parijs; Hervé MARTEL, Directeur Havens van Parijs; Henri SANNIER, journalist; Thierry DUCLAUX, Algemeen Directeur VNF. © Phileas photos-Daniel Osso

Getuigenissen: "Maak kennis met het kanaal Seine-Nord Europe"

Geoffroy Caude, Algemeen Afgevaardigde Vereniging Havens van Parijs: "Seine-Nord Europe zal als locomotief dienen voor de binnenvaart. Door deze stimulans kunnen havens marktaandeel proberen te winnen ten opzichte van havens in Noord-Europa."

Hervé Martel, Algemeen Directeur Havens van Parijs: Wij hebben meerdere projecten gepland voor 2012, waaronder het platform van Achère dat een verbinding zal vormen tussen Seine-Nord Europe en de Seine."

Olivier de La Laurencie, Directeur Operaties van de Grote Maritieve Haven van le Havre, bevestigt: "Dit is een enorme verbindingsmogelijkheid die van ons de grootste haven in Europa zal maken."

Philip Maugé, Directeur Ontwikkeling VNF: "SNE zal afstanden verkorten, goederen kunnen van Noord-Europa naar Parijs worden vervoerd in één nacht."

Het advies: "Kanaal SNE biedt voordelen voor iedereen, ook voor u!"

Ook Patrice Haegy, Directielid CFNR en Havens van Parijs sluiten zich hierbij aan. Michel Valache, Adjunct Directeur Veolia Environnement, kijkt zelfs nog verder: "Wij kiezen voor de waterwegen in het kader van een langetermijnstrategie. Men moet niet langer aarzelen, de binnenvaart wordt écht onmisbaar binnen de logistieke sector."

Over VNF ­ www.vnf.fr

VNF beheert en exploiteert 6 700 km van de Franse waterwegen. Haar activiteiten op het gebied van promotie en ontwikkeling van de binnenvaart maken het mogelijk om de potentie en de huidige kennis te vergroten, om samenwerkingsverbanden op te zetten maar vooral om een impuls te geven aan nieuwe projecten. Contracten, evenementen, onderzoeken, ontmoetingen, deze overheidsinstantie ondersteunt en animeert ieder jaar tientallen activiteiten.

VNF is tevens de opdrachtgever van grote projecten zoals het kanaal voor grootschalige verbinding Seine-Nord Europe (opening voorzien in 2015), de Saône-Moezel verbinding (openbare debatten gepland voor 2012), het Rhône kanaal in Sète evenals grote doorvaartroutes van de zone Bray-Nogent tussen de Parijse regio en de Aube.

Perscontact