Ingezonden persbericht


Persbericht ONDER EMBARGO TOT 31 MAART 17.00 UUR
Den Haag, 30 maart 2010

Artistiek directeur Jim Vincent lanceert derde pijler onder Nederlands Dans Theater Vincent zet vanaf seizoen 2010-2011 nieuwe koers in

Artistiek directeur van Nederlands Dans Theater Jim Vincent lanceert in het seizoen 2010-2011 een derde pijler onder Nederlands Dans Theater. Het wordt geen apart gezelschap zoals Nederlands Dans Theater I of II, maar een constant van samenstelling veranderende conceptgroep. Deze groep moet dans als 'bewegingsmedium' blootstellen aan andere invloeden zoals architectuur, wetenschap, technologie of geneeskunde. Het geld voor de nieuwe pijler komt uit het in oktober 2009 opgerichte Kylián Fund for Innovative Collaboration met een totaal budget van E150.000 voor drie jaar. Dat maakte Jim Vincent op 31 maart bekend tijdens de officiële seizoenspresentatie.

Vincent over zijn visie op de nieuwe pijler: 'Ik vind dat Nederlands Dans Theater het aan zichzelf verplicht is om zichzelf als gezelschap, en om 'dans' als kunstvorm te blijven stimuleren, te onderzoeken en te ontwikkelen. Het is een mentaliteit die aan de basis van ons gezelschap ligt en daarin moeten we onszelf trouw blijven. Ik ben ervan overtuigd dat we nog niet alles hebben ontdekt wat er binnen de dans te ontdekken valt. Dat we verder kunnen reiken. Ik denk wel dat 'dans' op zich beperkt is vanwege het speelveld waarbinnen het zichzelf heeft opgesloten. Daar kunnen we uitbreken als we invloeden van buitenaf toestaan om zich met dans te mengen. Het is daarom noodzakelijk dat de dans zich ook blootstelt aan invloeden van buitenaf. De conceptgroep die we op gaan richten moet dans als 'bewegingsmedium' bloot gaan stellen aan andere invloeden. Dat kan van alles zijn. Architectuur, wetenschap, technologie, geneeskunde, design, van alles. Eigenlijk is het een pijler die bij elk an der bedrijf een vaste plek inneemt: research and development.' Aankomende zomer volgt een open inschrijving voor de eerste conceptgroep die rond voorjaar 2011 een eerste resultaat moet opleveren. Kunstenaars en andere professionals van uiteenlopende disciplines kunnen voorstellen voor de conceptgroep indienen die beoordeeld zullen worden door een nog in te stellen selectiecomité. De middelen voor de conceptgroep uit het Kylián Fund for Innovative Collaboration, worden aangevuld met sponsorgeld.

Nederlands Dans Theater II plek voor cultivering nieuw talent Behalve de nieuwe pijler, kondigde Vincent nog meer maatregelen aan die de koers van het gezelschap moeten verleggen. Huischoreografen Paul Lightfoot en Sol León zullen uitsluitend voor Nederlands Dans Theater I gaan creëren. Datzelfde geldt voor 'associate choreographers' Crystal Pite en Johan Inger. Vincent wil hiermee bewerkstelligen dat Nederlands Dans Theater I zich meer onderscheidt van de jongerengroep Nederlands Dans Theater II. De laatste groep wordt de plek waar jonge dansmakers zullen creëren en de nieuwste namen te zien zullen zijn. Vincent wil dat de jongerengroep nog duidelijker een voedingsbodem wordt voor diverse jonge kunstenaars en nieuw talent. Aankomend seizoen krijgt talent van eigen bodem dan ook de kans om nieuw werk voor Nederlands Dans Theater II te maken: Alejandro Cerrudo, Fernando Hernando Magadan, Iván Pérez en Luká? Timulak.

Een brug naar het publiek
Een derde missie van Vincent is om beter aansluiting te zoeken met het publiek. De nieuwe campagne van Nederlands Dans Theater, gefotografeerd door Rahi Rezvani, visualiseert dat met foto's van dansers die letterlijk samenvloeien met niet-dansers. Volgens Vincent staan de beelden voor hoe dans zich met de maatschappij kan verbinden. 'Het gaat niet om de danser ten opzichte van de niet-danser maar juist om de gelijkheid van twee mensen. Het gaat om mensen die zich, ieder op hun eigen manier, uiten. En daar zit de aansluiting tussen dans en maatschappij, tussen ons en ons publiek. De mensen in de zaal spreken dezelfde taal als de kunstenaars op het podium.' De titels van de programma's (zoals 'Retouch', 'Unleash' en 'Transform') in combinatie met de campagnebeelden moeten volgens Vincent associaties opwekken bij het publiek en in combinatie met de specifieke programmering voor een totaalervaring zorgen.

Samenwerking Residentie Orkest
Het Residentie Orkest herdenkt in 2011 de honderdste sterfdag van Mahler met het project 'Mahler in Den Haag'. Het Residentie Orkest zet zijn liederen hierin centraal en verkent in drie concerten de invloed van Mahlers liederen op zijn symfonieën. Hoogtepunt van dit eerbetoon wordt de samenwerking van het Residentie Orkest (dirigent Neeme Järvi) en de jonge Schotse mezzosopraan Karen Cargill met Nederlands Dans Theater II in de gedanste versie van 'Lieder eines fahrenden Gesellen', een choreografie van Ji?í Kylián.

Buitenlandse tours
Nederlands Dans Theater geeft behalve binnenlandse voorstellingen, zo'n 60 optredens per jaar in het buitenland. Ook komend seizoen steekt het gezelschap weer de grens over. Na de focus op Europa in het jubileumjaar 2009-2010 gaat het gezelschap in 2010-2011 behalve 'Europees' ook 'overzees' zoals: Brazilië, Noord- en Zuid-Amerika en Australië (waar het gezelschap na tien jaar afwezigheid weer terugkeert).

Terugkerende dansers
Vanaf seizoen 2010-2011 komen de volgende dansers weer terug naar Nederlands Dans Theater: Medhi Walerski, Parvaneh Scharafali en Anton Valdbauer.

Voor het seizoensprogramma zie de online seizoensbrochure 2010-2011 vanaf 1 april op www.nederlandsdanstheater.nl of bestel via de website.

Voor persfoto's kan geaccrediteerde pers zich aanmelden via www.nederlandsdanstheater.nl (klik op mijn account). Campagnebeelden zijn op aanvraag beschikbaar.