Manpower ë Ecodynamische onderneming »

31/03/2010 15:27

MANPOWER BELGIUM

Brussel, 31 maart 2010 - De officiële uitreiking van de Labels «Ecodynamische onderneming» vond plaats dinsdag 30 maart in de Ancienne Belgique. Manpower, één van de 60 geproclameerde ondernemingen tijdens deze 10e editie, heeft het Label mogen ontvangen uit handen van Evelyne Huytebroeck, Brussels Minister van Leefmilieu. Volgens de HR-groep is het zich engageren voor duurzame ontwikkeling niet alleen belangrijk voor het milieu maar is het ook een essentieel onderdeel om een aantrekkelijke werkgever te zijn.

Het Brussels Label « Ecodynamische onderneming » is een officiële erkenning van het goede milieubeheer van ondernemingen. Het beloont het milieudynamisme en de vooruitgang ter zake, onder meer op het vlak van het energieverbruik, het sorteren van afval, het beheer van de verplaatsingen of het rationele verbruik van de grondstoffen. Manpower heeft het Label (1 ster) gekregen van het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM).

Philippe Lacroix, Managing Director van Manpower Belgium: « Deze stap past binnen het kader van de inspanningen die onze groep onderneemt op het gebied van duurzame ontwikkeling. Het is natuurlijk zo dat onze impact op het milieu gering zal zijn in vergelijking met industriële ondernemingen. Desondanks hebben de verschillende acties die we ondernomen hebben tijdens het proces om dit label te verkrijgen, ervoor gezorgd dat we ook geëvolueerd zijn in dit 'ecodynamisch ondernemen'. Zo hebben we onder andere nieuwe modellen in ons wagenpark opgenomen die ons toelieten onze CO2-uitstoot met 15% te verminderen.»

In 2009 werd Manpower niet alleen opgenomen in de lijst van 'Greenest Companies' gepubliceerd door het tijdschrift Newsweek maar ook in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) die de prestaties van beursgenoteerde bedrijven gaat evalueren op het vlak van Governance, milieu en het respect van de mensenrechten. « Vandaag zijn kandidaten veeleisender ten opzichte van hun werkgevers en het respect voor het milieu versterkt hun attractiviteit. Het is een nieuwe dimensie binnen het modern personeelsbeleid. » aldus Philippe Lacroix.

Verminderen, herbruiken, recycleren.

De acties van Manpower zijn gebaseerd op het principe van 'Verminderen, herbruiken et recycleren'.

Van nature uit heeft de activiteit van een hoofdkantoor een hoog papierverbruik. Sinds enkele jaren heeft Manpower zijn e-services ontwikkeld om de productie van administratieve documenten te verminderen. In 2008 heeft de groep zo wereldwijd 32 miljoen bladen papier kunnen besparen. Dit staat gelijk met 3.812 bomen. Ook het recycleren is geïntegreerd binnen onze dagelijkse activiteiten, dat kan gaan van de draagbare telefoons, blikjes tot en met inktpatronen.

Mobiliteit is een ander belangrijk actiepunt. In België, heeft Manpower zijn opleidingscentra op regionaal niveau gedecentraliseerd en het gebruik van nieuwe technologieën geïntegreerd om het aantal verplaatsingen te verminderen of vermijden. Zo organiseert de HR-groep maandelijkse conference calls voor al zijn medewerkers. Er werd tevens een programma uitgewerkt die medewerkers van het hoofdkantoor moet aanmoedigen om decentraal te gaan werken in een kantoor nabij hun woonplaats. Dit heeft een dubbel voordeel: enerzijds worden de verplaatsingen verminderd en anderzijds zorgt dit voor een nauwere samenwerking tussen het hoofdkantoor en het commercieel netwerk. Ook op internationaal niveau staat energiebesparing op de agenda: de jaarlijkse CEO-meeting werd virtueel gehouden via video-conferencing waardoor er meer dan één miljoen vliegmijlen bespaard werden wat staat voor 181.437kg CO2.

Over Manpower

Manpower (NYSE: MAN) is een van de wereldleiders en een erkende referentie in de HR-sector. Het bedrijf is opgericht in 1948 en heeft een jaaromzet van 16 miljard US-dollar. Met een complete waaier van diensten en oplossingen voor elke fase in de tewerkstellingscyclus helpt Manpower zijn klanten het meeste te halen uit de continu veranderende wereld van werk. De groep is gespecialiseerd in rekrutering en selectie van vast en tijdelijk personeel, outsourcing, personeelsevaluatie, opleiding, outplacement en organisatieadvies. Met zijn ver doorgedreven aandacht voor kwaliteit, efficiëntie en kostenreductie stelt Manpower zijn klanten in staat hun productiviteit te verhogen en zich op hun corebusiness te concentreren. Zijn netwerk van 4.100 kantoren in 82 landen en gebieden is op jaarbasis goed voor zo'n 400.000 klanten uit de meest uiteenlopende sectoren, van KMO tot grote internationale ondernemingen. In België telt Manpower meer dan 80 generalistische en gespecialiseerde kantoren. Manpower is actief onder de merknamen Manpower, Manpower Professional, MBS (Manpower Business Solutions), Elan, Jefferson Wells en Right Management.

Perscontact

Manpower Belgium:

Marc Vandeleene - marc.vandeleene@manpower.be

gsm +32 495 24 05 43 - tel. +32 2 639 10 81

Louizalaan 523, 1050 Brussel

www.manpower.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel