"Social media grootste shift sinds industriële revolutie"


ONLINE ADRENALINE REACHES OUT

HILVERSUM, 20100331 -- Een nieuw tijdperk breekt aan, volgens Renee van Beckhoven en Misha Stoutenbeek. Ze zijn begin 2010 het consultancy and concept development bedrijf Online Adrenaline gestart. Het doel is om het management te adviseren over de te kiezen online strategie en te helpen bij een succesvolle uitvoering daarvan.

"We lopen al lang met online ideeën en oplossingen voor het bedrijfsleven rond die eerder nog te veel 'out of the box' waren", zegt Renee van Beckhoven. "De digitalisering van de samenleving is zo snel gegaan dat veel internationale bedrijven de gevolgen ervan niet aan zagen komen. Daarnaast spelen de internationale economische ontwikkeling hier een grote rol in."

Inmiddels begint door te dringen dat een bedrijf zonder online strategie een groot probleem gaat krijgen in het informatietechnologietijdperk. Eerder werden hier (web)marketeers voor aangesteld die vaak strategisch inzicht, verantwoordelijkheid en creativiteit tekort kwamen om de toekomst van een bedrijf op de lange termijn veilig te kunnen stellen. En dus komt de verantwoordelijkheid voor online strategieën steeds meer op topmanagement niveau terecht waar het ontbreekt aan de cruciale `technische' kennis en online ervaring. "Daar springen wij op in en bieden dat wat nodig is om het schip op koers te brengen voor de lange termijn", aldus Renee.

Een ander probleem is de slagvaardigheid van veel bedrijven. Terwijl veel organisaties een jaar lang aan het vergaderen waren over of ze eventueel iets zouden gaan doen op het internet verzamelde Facebook.com 100 miljoen nieuwe leden. Radio had 38 jaar nodig voor het vergaren van 50 miljoen gebruikers en TV 13 jaar. IBM kwam in september 2009 na een wereldwijd onderzoek tot de conclusie dat communicatie en advertisement de komende 5 jaar drastischer zal veranderen dan in de voorgaande 50 jaar.

"Als bedrijven in dit tempo door blijven gaan worden ze over vijf jaar wakker in een wereld die ze niet meer begrijpen", zegt Misha Stoutenbeek. "En dan is het te laat."

Een misvatting is geweest dat internet als een medium erbij gezien werd. "Binnen Online Adrenaline zien we dat anders," aldus Misha. "Wij spiegelen internet tendensen af tegen economische en geopolitieke ontwikkelingen en komen tot andere conclusies." In tijden waarin munteenheden en beursen onstabiel zijn, staatsschulden oplopen en sommigen hyperinflatie voorspellen, steken velen de kop in het zand. Ondertussen zijn er virtuele werelden en sociale netwerken die aan eigen 'micro'-economieën werken.

Misha: "Wij zien social media als de grootste shift sinds de industriële revolutie en praten daarom over `socialnomics'."

Nieuwe business modellen zijn nu mogelijk, concepten die een balans beogen tussen commercie en publiek belang worden niet langer als zweverig ervaren. Duurzaamheid en delen van kennis zijn noodzaak geworden. Het digitale tijdperk opent een wereld van mogelijkheden. Nooit eerder konden we zo eenvoudig, efficiënt, flexibel en internationaal werken, informatie centreren, delen, leren en met elkaar in contact staan.

"Lang leve de nieuwe tijd!", roept Renee. "Het tijdperk van `socialnomics'. Pure Online Adrenaline!"