Foodwatch: spoel je portemonnee door de wc met Vitamin Water Fit


AMSTERDAM, 20100403 -- Vitamin Water Fit Apple Kiwi doet alsof het fitmakend, functioneel mineraalwater is. Het is gewoon frisdrank, met een hoop verbeelding. Extra vitamine C wordt erin gestopt, om de indruk te wekken dat je met de marketingtermen `fit, functioneel water' ook pure gezondheid naar binnen giet. Vitamin Water Fit bevat verder aroma's, suiker, citroenzuur en kleurstof. Net als alle andere doodgewone frisjes. Daarom zou niemand het echt als water moeten beschouwen, terwijl de marketing van fabrikant Heineken daar overduidelijk op mikt. Op zijn best overbodig, op zijn slechtst ongezond, oordeelt foodwatch.

Het gegeven dat Vitamin Water Fit minder suiker dan bijvoorbeeld cola bevat, noemt Heineken zelf met een duur woord `mid-calorisch'. Maar een flesje van een halve liter Vitamin Water bevat toch nog 23,5 gram suiker: bijna acht suikerklontjes. De meeste andere ingrediënten van Vitamin Water Fit zitten ook in doodgewone, goedkope frisdranken. Toch betaalde foodwatch in de winkel verbijsterende 2,38 euro voor een liter Vitamin Water Fit. Voor een ordinair frisdrankje met minder pretenties betaal je vanaf 0,67 euro per liter. Limonadesiroop aangelengd met kraanwater kost daar weer een fractie van.

De levensmiddelenindustrie noemt dit soort producten `functioneel voedsel met een toegevoegde waarde'. "Die toegevoegde waarde zit dus niet in dit product. Die moet uit uw portemonnee komen", legt Bart van Opzeeland van foodwatch uit.

Vitamine C is overbodig in West-Europa. Het zit al volop in het voedsel dat in Nederland te verkrijgen is en als je regelmatig vers eet, heb je helemaal geen extra vitamine C nodig. "Het is gelukkig niet schadelijk voor de gezondheid," legt Bart van Opzeeland uit. "Een teveel aan vitamine C plas je namelijk gewoon weer uit. Het meest concrete effect van Vitamin Water Fit is dus dat je je geld door de wc spoelt."

Als je beslist een extra portie vitamine C wilt, maak dan zelf een spritzer, tipt foodwatch: pers een sinaasappel en meng die met twee delen kraanwater. Dat is een stuk goedkoper, levert meer vitamine C op en bevat gegarandeerd geen extra toevoegingen.

Vitamin Water draagt het `ik kies bewust' logo, dat de voedingsindustrie zelf graag op `functionele' producten plakt. Dat zijn producten die in zijn soort minder slecht kunnen uitpakken voor de consument, al blijkt het er in de praktijk maar helemaal vanaf te hangen waarmee je zo'n product vergelijkt. Heineken vergelijkt zijn merk het liefst met de caloriebom Coca Cola, omdat het inderdaad wat minder suiker bevat. Dan klopt het logo. Maar ondertussen poseert Vitamin Water in z'n hele marketing als mineraalwater en dan pakt de vergelijking heel ongunstig uit voor het merk.

"Als je cola drinkt, weet je tenminste dat je weinig gezonds binnenkrijgt. Als je Vitamin Water moet geloven, is het gezond om te drinken. Maar dat is het niet. Eerder het tegendeel, vrees ik." concludeert Bart Van Opzeeland. "Vitamin Water is weer zo'n 'ik kies bewust'-product dat de consumenten niet helpt om een bewuste voedingskeuze te maken."

E-mail actie
Wie écht gezond en goed voedsel belangrijk vindt, kan via de website www.foodwatch.nl zelf een e-mail sturen om Heineken te vragen voortaan eerlijk te zijn over hun zogenaamd gezonde frisdrankjes.