Hogeschool Windesheim

Persbericht, 30 maart 2010

Begin april verschijnt het boek âInspirerende docenten, inzichten en verhalen uit het hoger beroepsonderwijsâ van Edith Roefs. Zij werkt als docent, supervisor en coördinator bij de School of Management & Law van Windesheim in Zwolle. Vanuit het lectoraat Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs deed zij drie jaar onderzoek naar inspirerende docenten.

Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een inspirerende docent. Inspirerende docenten zijn steeds belangrijker, zelden is hun gedrag echter geconcretiseerd. Het boek geeft antwoord op de vragen: Waarom is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren? Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent? Roefs werkt concrete themaâs uit die deel uitmaken van inspirerend docentschap. Op 6 april wordt het boek, tijdens de inspiratiedag voor docenten bij Windesheim, gepresenteerd en overhandigd aan één van de voor het boek geïnterviewde docenten.

Uitgesproken eigen stijl
Roefs legt voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger beroepsonderwijs in tien verhalen vast. Ze concludeert dat inspirerende docenten studenten aanzetten tot denken over zichzelf, het vakgebied en beroepsmatig handelen. Ze stimuleren een kritische en zelfbewuste houding bij studenten op een zeer diverse manier. Iedere docent heeft unieke drijfveren voor het onderwijs en een uitgesproken eigen stijl. Duidelijk is wel dat studenten uitgedaagd en geprikkeld moeten worden in een stimulerende leeromgeving. Maar bovenal zijn er inspirerende docenten nodig, die de student als persoon weet aan te spreken in zijn ontwikkeling. Voor studenten en docenten kennen de principes van zelfsturing uit het âNieuwe lerenâ duidelijk zijn grenzen.

Voor docenten en opleidingsmanagers
De diverse verhalen en themaâs in het boek bieden andere docenten de mogelijkheid op zichzelf te reflecteren en op hun manier van lesgeven en de beweegredenen daarvoor. Het kan tevens een bijdrage leveren aan het gesprek op hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs en de professionele ruimte. Het boek is primair bedoeld voor docenten en opleidingsmanagers in het hbo. Een vertaalslag naar de praktijk van de hogere niveaus in het mbo is evenwel goed mogelijk. Daarnaast zal het boek zijn weg vinden naar professionaliseringstrajecten voor docenten.