Gemeente Aalten


Informatie over het minimabeleid in 2010

Op 16 februari 2010 heeft de gemeenteraad het minimabeleid vastgesteld. Door gerichte inkomensondersteuning wil de gemeente meer burgers bereiken (terugdringen van het niet-gebruik) die financieel minder draagkrachtig zijn. Tegelijkertijd willen we de administratieve lasten terugdringen door gebruik te maken van koppeling van bestanden.

De regelingen op een rij:

Bestaand beleid


1. Bijzondere bijstand

Door bijzondere omstandigheden kan de situatie zich voordoen dat de bijstandsnorm (of een ander inkomen op of rond het sociaal minimum) niet toereikend is om noodzakelijke uitgaven te doen. Het gaat hier om kosten die redelijkerwijs niet te vermijden zijn, en die door andere instanties niet vergoed worden. Voorbeelden waarvoor u bijzondere bijstand kunt aanvragen zijn: vergoeding voor een chronische ziekte, personenalarmering, eigen bijdrage thuiszorg, tandheelkundige voorzieningen, alternatieve geneeswijzen, dieetkosten, bril en contactlenzen, hoortoestellen en batterijen, vervoerskosten medische behandelingen, maaltijdvoorziening, schoenen en steunzolen, schulden en woninginrichting.


2. Collectieve aanvullende zorgverzekering

De gemeente Aalten heeft een collectiviteitsverzekering afgesloten bij de zorgverzekeraars CZ en Menzis. Indien u een inkomen heeft tot 120% van het voor u geldende sociaal minimum, dan kunt u hiervan gebruik maken. Er wordt niet naar het vermogen gekeken. U krijgt dan een zorgverzekering met een korting op zowel de basisverzekering als de aanvullende verzekering.


3. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Er kan kwijtschelding worden verleend voor afvalstoffenheffing (vastrecht en een gemaximeerd aantal ledigingen), rioolheffing (inning via waterbedrijf Vitens) en hondenbelasting (alleen de eerste hond). Er wordt een kwijtscheldingsnorm (een norm voor de kosten van het bestaan) gehanteerd van 100% van het voor u geldende sociaal minimum.


4. Langdurigheidstoeslag

De langdurigheidstoeslag is een extra geldbedrag dat 1 keer per jaar kan worden aangevraagd. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van uw gezinssituatie. Deze toeslag kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd. U dient in ieder geval aan de volgende voorwaarden te voldoen:


- u bent tussen de 21 en 65 jaar oud;


- u leeft 3 jaar of langer van een inkomen tot 120% van het voor u geldende sociaal minimum;


5. Schuldhulpverlening

De gemeente Aalten heeft de schuldhulpverlening volledig uitbesteed aan de Stadsbank Oost Nederland, vestiging Ulft. Indien u (dreigende) schulden heeft, kunt u een afspraak maken met de Stadsbank. In zeer bijzondere schuldsituaties verstrekt de gemeente een lening. Dit betreft dan meestal situaties waarbij sprake is van een (dreigende) huisuitzetting of afsluiting van de energie- of watervoorziening.

Nieuw beleid


6. Participatiefonds

Een laag inkomen kan een belemmering zijn voor maatschappelijke en culturele participatie. Onvoldoende deelname aan de maatschappij heeft een negatieve invloed op het gevoel van eigenwaarde, waardoor mensen in een maatschappelijk en sociaal isolement kunnen raken. Het brede gemeentelijke beleid is er dan ook op gericht de participatie van burgers aan de lokale samenleving te bevorderen. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van voorzieningen op het gebied van welzijn, sport en cultuur.

Per 1 januari 2010 is daarom het Participatiefonds ingevoerd. De gemeente Aalten kende vanaf 2008 het Jeugdparticipatiefonds, maar deze is nu opgegaan in het nieuwe Participatiefonds.

Op sportief, sociaal, cultureel of educatief gebied wordt gedacht aan een brede participatiegedachte. Er kan geen volledige opsomming worden gegeven van mogelijk te declareren kostensoorten. De meest voorkomende kostensoorten zijn:


* contributies van sport- jeugd- of jongerenverenigingen.
* individuele sportactiviteiten.

* contributies voor kindervakantieweken, buurtverenigingen, ouderen- of patiëntenverenigingen en amateuristische kunstbeoefening.
* cursusgeld of eigen bijdragen van instellingen voor hobby, educatie of (muziek)onderwijs.

* abonnementen of kosten zwembad (incl. zwemlessen), bibliotheek, musea, schouwburg, bioscoop en krant/tijdschriften.
* eigen (ouder)bijdrage peuterspeelzaal.

* vaste telefoonkosten.

* aanschaf of vervanging identiteitsbewijzen.
* schoolkosten en overige onderwijsgerelateerde kosten; excursies, schoolreizen of schoolkamp, tassen, fiets(reparatie), regenkleding, agenda, schrijfgerei, schriften, rekenmachine of overige materialen.

* abonnement internet en aanschaf of vervanging PC.

Hoogte tegemoetkoming

Per kalenderjaar bedraagt de vergoeding maximaal:


- kinderen tot 18 jaar: EUR 200,- per inwonend kind


- 18 jaar of ouder: EUR 150,- per persoon


7. Categoriale bijzondere bijstand 65+

De gemeente Aalten verleend per 1 januari 2010 categoriale bijzondere bijstand aan mensen van 65 jaar en ouder. Deze mensen worden gerekend tot een groep die in bijzondere omstandigheden verkeert en daarbij soms extra noodzakelijke kosten moet maken. Ouderen hebben als gevolg van hun omstandigheden vaak méérkosten, die niet of maar gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. Het gaat dan vooral om de zogenaamde `verborgenl kosten. U hoeft niet aan te kunnen tonen dat u deze kosten maakt. Om voor deze regeling in aanmerking te komen dient u minimaal 3 jaar een inkomen te hebben tot 120% van het voor u geldende sociaal minimum.

Hoogte tegemoetkoming

Per kalenderjaar bedraagt de vergoeding maximaal:

EUR 200,- voor een alleenstaande

EUR 400,- voor een echtpaar/samenwonenden

Inkomen en vermogen

Voor alle regelingen (met uitzondering van de bijzondere bijstand) geldt een inkomensgrens van 120% van het voor u geldende sociaal minimum. Daarnaast geldt er een vermogensgrens. Uw vermogen mag niet hoger zijn dan EUR 5.480,- (alleenstaande) of EUR 10.960,- (echtpaar/samenwonend). Het vermogen bestaat uit bezittingen minus schulden.

Wat gaan we verder nog doen?

* De gemeente Aalten is bezig om het gemeentelijk minimabeleid via internet onder de aandacht te brengen. Via het programma `bereken uw recht' kunnen inwoners dan berekenen of zij recht hebben op landelijke en gemeentelijke inkomensondersteunende regelingen.
* In samenwerking met de Cliëntenraad WWB en de WMO-raad wil het Zorgloket het bestaande informatiemateriaal (op het gebied van zorg en inkomen) vernieuwen.

Meer informatie

Voor meer informatie of het indienen van een aanvraag bijzondere bijstand of een minimaregeling, kunt u terecht bij het team Zorg & Inkomen, locatie Stationsstraat 8 in Aalten. Klik hier voor de openingstijden en telefonische bereikbaarheid