CNV Onderwijs

6 april 2010

Helft schoolleiders wil verschuiving van Cito-toets

Categorie: Algemeen nieuws, Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs

Volgens 79 procent van de schoolleiders wordt het schooladvies van de leerkracht van groep 8 belangrijker als de Cito-toets in de toekomst later in het schooljaar wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek onder vijfhonderd leden van CNV Schoolleiders. De helft van de ondervraagden is voorstander van een latere datum voor de Cito-toets. Vorige week vond op enkele scholen al een experiment plaats met een latere toetsdatum.

Van de respondenten vindt 48 procent het verschuiven van de Cito-toets een (zeer) goed idee, 38 procent vindt het een slecht idee. Een kleine meerderheid, namelijk 51 procent, ziet de zeven weken extra les door verschuiving van de toets als een voordeel. Het opschuiven heeft echter alleen effect als de keus voor het voortgezet onderwijs ook wordt opgeschoven. Een overgrote meerderheid, 83 procent, verwerpt de opvatting dat er na de Cito-toets niet meer zou worden geleerd.

Harry Blume, voorzitter van CNV Schoolleiders, concludeert dat het vooruitschuiven van de Cito-toets om meer onderwijstijd te krijgen, geen geldige reden is voor deze ingrijpende verschuiving voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. `CNV Schoolleiders wil nader onderzoek naar de voordelen van deze verschuiving. Een verschuiving heeft gevolgen voor het tijdstip van het schooladvies en het overleg met de ouders. Hebben zij nog voldoende tijd om een schoolkeuze te maken?'

CNV Schoolleiders vraagt zich verder af wat de meerwaarde van de Cito-toets is in relatie tot de gegevens uit het Leerling-volg-systeem van 7,5 jaar. Blume: `Misschien moeten we gewoon aan een andere toets denken, die meer informatie oplevert waardoor een meer gefundeerd schooladvies mogelijk wordt.'

---