CNV Onderwijs
6 april 2010
Helft schoolleiders wil verschuiving van Cito-toets
Categorie: Algemeen nieuws, Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs
Volgens 79 procent van de schoolleiders wordt het schooladvies van de
leerkracht van groep 8 belangrijker als de Cito-toets in de toekomst
later in het schooljaar wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek
onder vijfhonderd leden van CNV Schoolleiders. De helft van de
ondervraagden is voorstander van een latere datum voor de Cito-toets.
Vorige week vond op enkele scholen al een experiment plaats met een
latere toetsdatum.
Van de respondenten vindt 48 procent het verschuiven van de Cito-toets
een (zeer) goed idee, 38 procent vindt het een slecht idee. Een kleine
meerderheid, namelijk 51 procent, ziet de zeven weken extra les door
verschuiving van de toets als een voordeel. Het opschuiven heeft
echter alleen effect als de keus voor het voortgezet onderwijs ook
wordt opgeschoven. Een overgrote meerderheid, 83 procent, verwerpt de
opvatting dat er na de Cito-toets niet meer zou worden geleerd.
Harry Blume, voorzitter van CNV Schoolleiders, concludeert dat het
vooruitschuiven van de Cito-toets om meer onderwijstijd te krijgen,
geen geldige reden is voor deze ingrijpende verschuiving voor het
basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. `CNV Schoolleiders wil
nader onderzoek naar de voordelen van deze verschuiving. Een
verschuiving heeft gevolgen voor het tijdstip van het schooladvies en
het overleg met de ouders. Hebben zij nog voldoende tijd om een
schoolkeuze te maken?'
CNV Schoolleiders vraagt zich verder af wat de meerwaarde van de
Cito-toets is in relatie tot de gegevens uit het Leerling-volg-systeem
van 7,5 jaar. Blume: `Misschien moeten we gewoon aan een andere toets
denken, die meer informatie oplevert waardoor een meer gefundeerd
schooladvies mogelijk wordt.'
---