Avontuurlijke werkgever favoriet bij HBO+

06/04/2010 14:09

Werken bij Merken B.V.

De match tussen de individuele waarden en drijfveren van een werkzoekende en die van de organisatie is in de nabije toekomst beslissend in de strijd om het binden van talent. Dit blijkt uit de eerste Employer Brand Monitor van werkenbijmerken.nl. 16% Van de hoger opgeleiden kiest het liefst voor een 'Avontuurlijke werkgever'. Dit zijn werkgevers die zich laten kenmerken door: innovatie, lef en ondernemerschap.

Favoriete bedrijfscultuur onder HBO'ers en WO'ers

De match met een Marktcultuur-gedreven organisatie (focus op doelstellingen, marktaandeel, concurrenten verslaan) scoort relatief het laagst met 22% en de Familiecultuur (focus op betrokkenheid, inzet, ontwikkeling) scoort het hoogst met 29%.

'Het lijkt erop dat bedrijven die korte termijn winst en aandeelhouders-belangen voorop stellen, door de crisis minder aantrekkelijk zijn geworden. De oorzaken van de huidige economische crisis gaan meetellen in de afweging van potentieel talent. Hoger opgeleiden hebben een duidelijke voorkeur voor bedrijven waarin samenwerken, groei en innovatie van belang zijn', aldus Bjorn Veenstra, directeur van werkenbijmerken.nl.

Over de Employer Brand Monitor

'Werkgevers hebben een uniek karakter, net als werkzoekenden. Waarden en drijfveren worden steeds belangrijker voor HBO'ers en WO'ers in de oriëntatie op een werkgever en vice versa. Een match tussen werkgever en werknemer wordt steeds meer bepalend voor toekomstig succes en omdat de snel ontwikkelende arbeidsomgeving steeds om ander 'gedrag' vraagt, is het matchen op 'gedrag' niet duurzaam,' aldus Bjorn Veenstra.

De Employer Brand Monitor is gebaseerd op onderzoek onder meer dan 2.400 actieve HBO'ers en WO'ers op werkenbijmerken.nl, verdeeld naar Student, Starter en Professional. Zij hebben antwoord gegeven op wat zij belangrijk vinden in de match met een toekomstige of nieuwe werkgever.

Matchen op gedrag is niet duurzaam

Matchen op waarden en drijfveren is wel duurzaam. Immers: hieruit volgt het gedrag. Daarom matcht werkenbijmerken.nl werkgevers en potentiële werknemers op waarden en drijfveren en hoe deze tot uiting komen in de bedrijfscultuur en het werkgeversmerk.

werkenbijmerken.nl identificeert en karakteriseert daarmee werkgevers en werkzoekenden op basis van een 8-tal werkgeverstyperingen en bijbehorende kernwaarden:


1. Rebelse werkgevers (13%)


2. Vrolijke werkgevers (11,7%)


3. Ondersteunende werkgevers (12,3%)


4. Helpende werkgevers (13,6%)


5. Glorieuze werkgevers (13,5%)


6. Avontuurlijke werkgevers (16%)


7. Leidende werkgevers (9,5%)


8. Perfectionistische werkgevers (10,4%).

Met de Employer Brand Monitor brengt werkenbijmerken.nl eens per kwartaal in kaart hoe HBO'ers en WO'ers zich oriënteren op de arbeidsmarkt aan de hand van bedrijfscultuur en merkbeleving. Dit met medewerking van inmiddels 38 topwerkgevers, zoals: AHOLD, LOGICA, RABOBANK, DELOITTE, ACHMEA, CBS, ABN AMRO, UNILEVER, CENTRIC, KPN, HENKEL, GRONTMIJ, ESSENT, APG, ALLIANDER, ERASMUS MC, PORT OF ROTTERDAM, ACCENTURE, CENTRIC, ORANJEWOUD.

Over www.werkenbijmerken.nl

Werkenbijmerken.nl verbindt werkgevers en potentiële HBO'ers en WO'ers online met elkaar aan de hand van gedeelde waarden en drijfveren. Werkgevers presenteren zich op werkenbijmerken.nl en laten zien hoe zij zich karakteriseren op cultuur en werkgeverstypering. Werkzoekenden krijgen de beschikking over een online Hey Profiler-account waarin zij zien met welke werkgevers, bedrijfscultuur en werkgeverstyperingen zij matchen.

Maak je als werkzoekende een account aan op werkenbijmerken.nl dan zie je direct met welke werkgever je bent gematcht en welke werkgeverstypering het beste bij jou past. Het bijzondere is verder dat je profiel direct terugvalt in de online Talentpool van de werkgever waarmee je bent gematcht. De werkgever in kwestie kan je direct benaderen bij interesse, zonder verdere tussenkomst van derden.





http://www.werkenbijmerken.nl