Landstede

Twee vwoers Thomas a Kempis College winnen prijs voor profielwerkstuk

Zoë Zernitz heeft de eerste prijs in haar categorie gewonnen en Mandy Koopman ging er met de tweede prijs vandoor.

De jury van de rijksuniversiteit Groningen roemde Zoë's profielwerkstuk om de originaliteit van het thema, de diepgang van het werkstuk en het persoonlijke karakter.

Mandy's werkstuk viel op door het doorzettingsvermogen wat zij getoond heeft om dit werkstuk te realiseren, het uitgebreide onderzoek wat eraan voorafging en de vormgeving en presentatie ervan.

Acht docenten in het zweet voor onderzoek Mandy Kilometervretend op pad met slechts één doel. Dat is de titel van het profielwerkstuk waarmee Mandy Koopman (18 jaar) de nominatie in de wacht gesleept heeft. Ze maakte het werkstuk voor de vakken Biologie en Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM).

Mandy begon twee jaar geleden met haar onderzoek naar de impact van hardlopen op de lichamelijke conditie. Heel actueel nu we in Nederland met zijn allen zoeken naar wegen om meer te bewegen en gezonder te leven.

Mandy kreeg acht van haar docenten zo ver dat zij wilden functioneren als proefpersoon. Iedere docent kreeg een nulmeting (test) en aan de hand daarvan een hardloopschema. Iedere 10 à 12 weken was er een vervolgmeting; een test op de vijf grondmotorische eigenschappen van conditie (te weten: uithoudingsvermogen, snelheid, kracht, lenigheid en gewicht).

Dit alles heeft zij ondersteund door een theoretisch onderzoek en verklaring en diepgang op de grondmotorische eigenschappen.

De man die, zonder het te weten, zijn vader doodde en met zijn moeder trouwde
Zoë Zernitz (17 jaar) heeft een profielwerkstuk geschreven over de beroemde tragedie Oidipous Tyrannos van de Griekse dichter Sophocles (5e eeuw voor Christus).

Zij heeft onderzocht op welke manier het klassieke verhaal over Oidipous (de man die, zonder het te weten, zijn vader doodde en met zijn moeder trouwde) in deze tragedie is verwerkt en vooral hoe meer moderne media (toneel, film, opera) het oorspronkelijke verhaal en de tragedie van Sophocles opnieuw hebben geïnterpreteerd en gepresenteerd.

Zij heeft zich daarbij de vraag gesteld hoe een verhaal, dat is ontstaan in een andere cultuur met veelal andere opvattingen over schaamte, schuld en straf, ons tot op de dag van vandaag nog steeds zo kan aanspreken.

Als onderdeel van de beantwoording van deze vraag heeft ze ook zelf een indrukwekkende verwerking gemaakt van het klassieke verhaal, waarin ze de toeschouwer letterlijk in de schoenen van Oidipous laat staan.