Gemeente Leudal


Nieuws

Verbindend aan de slag: Coalitieprogramma Ronduit Open, CDA en PvdA Leudal 2010-2014

De ambitie is te werken aan een duurzaam Leudal: economisch en financieel gezond, sociaal verbindend en met respect voor onze omgeving. Dat vraagt omslagen en daar willen we aan werken in samenspraak tussen bestuur en burgers en met ruimte voor vernieuwende initiatieven. Wij willen een gemeente waarin de ruimte voor inspiratie niet telkens wordt verdrongen door discussies over bevoegdheden en juridische scherpslijperij.

Bestuur
Het nieuwe college zet in op verandering en kiest voor een andere, frisse en daadkrachtige bestuursstijl. Wij willen het politieke debat terugbrengen in de raad.
Economische en financiële tegenwind dwingen scherpe keuzes af en vragen een stevige regie op de uitvoering ervan. Deze cultuuromslag manifesteert zich in een krachtig en gezaghebbend bestuur en gaat eveneens samen met een tijdige en open communicatie naar en met de burgers.
Er komt een meer open informatierelatie tussen college en raad en ook meer ruimte voor eigen initiatieven van (groepen van) burgers. Het oplossingsgericht en klantgericht werken wordt versterkt.

Financieel beleid
De economische crisis en de forse bezuinigingen van de overheid dwingen de gemeente tot scherpe keuzes. Daaruit voortvloeiende lasten worden zo min mogelijk afgewenteld op de burgers. Een sober, solide en doelgericht financieel beleid alsook uitgavenbeperkingen zijn absoluut noodzakelijk.
Het college komt per 1 juni 2010 met een notitie waarin een getrouw overzicht van de financiële stand van zaken inclusief onomkeerbare verplichtingen, alsmede een voorstel voor gezondmaking en een overzicht van de kerntaken. Rekening houdend met maatschappelijke effecten ervan worden fundamentele keuzes gemaakt. Ten behoeve van zowel een krachtdadig bestuur als een sober financieel beleid wordt het aantal wethouders beperkt tot vier en worden de totale salariskosten van wethouders verminderd met ruim 30% ten opzichte van de huidige situatie.

Buitengebied
In het buitengebied blijft een kwaliteitsslag de uitdaging. Tegelijkertijd wordt de land- en tuinbouw erkend als economische drager in het buitengebied. Dat vraagt ruimte voor bedrijfsontwikkeling in de land- en tuinbouw en tegelijkertijd moeten we werken aan versterking van het maatschappelijk draagvlak. We zetten daarbij in op toekomstbestendige eigenschalige gezinsbedrijven*. Dat vraagt duurzame locaties, niet belemmerd door woningbouw en natuur. Als agrarische bedrijven qua groei uitgaan boven de eigenschaligheid dienen zij te worden gevestigd op daartoe ingerichte bedrijventerreinen (een kordate aanpak op basis van samenwerking in de gebiedsontwikkeling Midden-Limburg heeft daarbij voorkeur) of op een geschikte locatie in een daartoe aan te wijzen zoekgebied. Invoering van het fenomeen `plattelandswoning' dient te worden onderzocht. De gemeente werkt mee aan een verbreding van de landbouw en zal ook innovatieve ontwikkelingen in relatie tot de agrarische sector stimuleren, zoals o.m. natuurbeheer, zorg, toerisme en recreatie. Er wordt gekozen voor een bestemmingsplan Buitengebied waarin kwetsbare waarden stevig worden beschermd, plannen voor verbetering van natuur- en landschapskwaliteit niet worden gefrustreerd en tegelijkertijd nodeloos gedetailleerde regelgeving wordt vermeden. Een stevig handhavingsbeleid vormt daarbij het sluitstuk. Het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied wordt gekenmerkt door minder gedetailleerde regelgeving en door flexibiliteit en maatwerk. Het principe van saldering en uitwisseling tussen locaties binnen Leudal, uitgaande van kwaliteitswinst, alsmede het principe van zonering (differentiatie naar deelgebieden, afhankelijk van omgevingswaarden en maatschappelijk draagvlak) kunnen daarbij helpen om tot een toekomstbestendige land- en tuinbouw te komen.
Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan Buitengebied zal een breed maatschappelijk debat plaatsvinden, waarbij alle relevante belangen (o.m. de gezondheidsrisico's en de relatie mens-dier-milieu) zorgvuldig worden afgewogen.
Dit leidt alsnog tot een herijking van de structuurvisie bestemmingsplannen.

Leefbaarheid
Goede voorzieningen en gezonde verenigingen zijn de dragers van een leefbaar Leudal. Wij zien het bevorderen van de leefbaarheid als kerntaak van de gemeente. Uitgangspunt vormt dat leefbaarheid zich niet vanuit de gemeente laat "regelen" maar dat er meer ruimte moet komen voor eigen initiatieven van bijvoorbeeld verenigingen, jeugd, senioren en dorpsraden. In plaats van burgers afhankelijk te maken van regels wordt het nemen van eigen verantwoordelijkheid gestimuleerd. Dat vraagt van de gemeente een open houding, meer gericht op uitvoeringsgericht ontwikkelen, meedenken en faciliteren dan op toetsen en controleren. Dat geldt ook ten aanzien van innovatieve voorstellen.
Ook met betrekking tot het werk van vrijwilligers zal de gemeente zich meer faciliterend opstellen.
De middelen die voor het bevorderen van de leefbaarheid vereist zijn, verdienen prioriteit.
De invoering van een leefbaarheidmonitor is een geëigend instrument om de leefbaarheid in beeld te brengen en te houden. Een adequaat integraal accommodatie- en subsidiebeleid is noodzakelijk (o.m. gebaseerd op een integrale aanpak van alle verenigingen binnen een dorp). Het reeds uitgezette subsidiebeleid wordt herzien. De gevolgen van demografische ontwikkelingen (krimp op termijn, vergrijzing en ontgroening) worden in kaart gebracht en integraal in het beleid opgenomen. De gevolgen voor de woningbouw vragen daarbij bijzondere aandacht. De woningbouw zal daarom op de toekomstige woonbehoeften in de afzonderlijke dorpen worden afgestemd (herijking van het bouwprogramma). Wij kiezen voor inbreiding en herstructurering van bestaande bouw boven woningbouw op nieuwe locaties. Woningbouw in de kleine dorpen krijgt daarbij bijzondere aandacht.

Sociaal beleid
Wanneer sprake is van noodsituaties dienen niet de regels te regeren maar dient er maatwerk te worden geboden.
Ervaringen van burgers die afhankelijk zijn van sociale voorzieningen worden nadrukkelijk betrokken bij de evaluatie van sociaal beleid. Op armoedebeleid dient niet te worden bezuinigd.

Regionale samenwerking
Wij staan een effectieve, efficiënte regionale samenwerking voor teneinde een sterk Leudal te positioneren in een sterke Midden Limburgse regio. De samenwerking dient op korte termijn een omslag te maken naar uitvoeringsgerichte projecten. De gemeente Leudal zal actief bijdragen aan regionale samenwerking ten behoeve van een duurzame regio. Dat betekent dat in het uitvoeringsprogramma zowel economische, ecologische als sociaal-culturele waarden evenwichtig tot uitdrukking komen.
Samenhangend hiermede zal het lopend MER-onderzoek een input geven voor een veilige en geheel met de leefbaarheid en omgevingswaarden van Leudal in lijn zijnde bereikbaarheid. Besluitvorming zal zijn gebaseerd op zowel de noodzaak van te nemen maatregelen als de externe gevolgen ervan.

Economie en werkgelegenheid
Werkgelegenheid is een wezenlijk onderdeel van het gemeentelijke beleid, met o.m. bijzondere aandacht voor de mensen met minder kansen. Maat, schaal en karakter van Leudal vormen daarbij het kader. De beschikbare ruimte op de bestaande bedrijventerreinen wordt geoptimaliseerd en krachtig in de regionale bedrijvenmarkt gepositioneerd.
Naast de werkgelegenheid in de agrarische sector wordt actief ondersteuning geboden aan de retail (o.m. gebaseerd op een inspirerende retailvisie), recreatie en toerisme en de zorgsector in al zijn facetten.

Algemeen
In Ell wordt in nauw overleg met de dorpsraad en de inwoners naar een gedragen oplossing voor gemeenschapshuis Ellenhof gezocht.

Voor zover sprake is van onomkeerbare situaties (bijv. vanwege aangegane verplichtingen) zullen deze worden gerespecteerd. Heroverweging is aan de orde als dergelijke plannen op juridische en/of financiële problemen stuiten of als er sprake is van nieuwe feiten of ontwikkelingen.