Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Loek Hermans: 'Zes ondernemerstypes zorgen voor doelgerichte benadering MKB'

Den Haag - 6 april 2010 - Loek Hermans (Voorzitter MKB-Nederland) en Alexander Pechtold (D66) namen op 6 april 2010 het eerste exemplaar van 'Ondernemende types' in ontvangst tijdens de Boekpresentatie van N=5 en Motivaction in de Malietoren te Den Haag. Dit boek, waarin zes typeringen van ondernemers in het midden en klein bedrijf (mkb) centraal staan, geeft bedrijven en instanties een krachtig instrument om hun marketing en communicatie gericht op mkb'ers veel effectiever te maken.

We weten veel te weinig van de kleurrijke mkb-doelgroep. Het mkb is de motor van de Nederlandse economie en de katalysator voor verandering en innovaties. Meer dan 99% van alle bedrijven valt onder het mkb. Daarnaast is het mkb goed voor 58% van de werkgelegenheid en 58% van de omzet van het hele bedrijfsleven. Het is dan ook opmerkelijk dat er zo weinig bekend is van de normen, waarden en drijfveren van deze ondernemers. In de consumentenmarkt is het al jaren ondenkbaar uitsluitend op demografische gegevens te segmenteren. Door tal van waarden- en leefstijlonderzoeken is duidelijker geworden wat consumenten beweegt en welke middelen richting deze doelgroep ingezet kunnen. Initiatiefnemer N=5 en onderzoeksbureau Motivaction laten met behulp van hun BusinessLocus-model zien dat ook de normen, waarden en drijfveren van mkb-ers van grote toegevoegde waarde zijn voor communicatie- en marketingactiviteiten richting deze doelgroep. Het geeft bijvoorbeeld hele goede handvatten voor de invulling van de mediastrategie gericht op deze doelgroep. Denk aan vragen zoals wel of geen TV inzetten? Hoe zetten we online in voor deze doelgroep? Etc.

'De segmentatie van ondernemers op grond van persoonlijke opvattingen en ambities, normen, waarden en drijfveren is nieuw, maar als je er goed over nadenkt, zo voor de hand liggend, dat het eigenlijk raar is dat het niet al veel eerder is gedaan', aldus Loek Hermans.

Alexander Pechtold vult aan: 'De statistieken spreken voor zich. Het mkb is van essentieel belang, maar een goede analyse van de verschillende normen, waarden en drijfveren van mkb-ers was niet voorhanden. 'Ondernemende types' heeft hierin verandering gebracht en dat is winst voor het mkb'. De heer Hermans en de heer Pechtold namen vandaag het eerste exemplaar van 'Ondernemende types' in ontvangst waarin het BusinessLocus-model staat beschreven.

Bent u een 'pragmaticus' of 'ontplooier'?
Uit het onderzoek dat Motivaction in opdracht van N=5 uitvoerde, kwamen op basis van vier dimensies ('vernieuwen', 'sociaal', 'status' en 'levensdoel') zes ondernemerstyperingen (pragmatici, ontplooiers, jagers, experts, hoeders en einzelgängers) naar voren.

In het boek 'Ondernemende types' staan deze ondernemerstypes uitgebreid beschreven: Een 'pragmaticus' is bijvoorbeeld een hardwerkende no-nonsense ondernemer, die een voorkeur heeft voor een persoonlijke benadering en weinig aandacht heeft voor radio of tv, terwijl een 'ontplooier' veel waarde hecht aan plezier en zelfontplooiing in zijn of haar werk en het liefst online wordt benaderd.

De typeringen tonen aan dat het mkb een zeer grote en diverse groep ondernemers vormt, terwijl ze vaak als homogene groep worden benaderd. Als er al onderscheid wordt gemaakt, is dit naar bedrijfsgrootte en/of branche. De grafieken in de bijlage laten zien dat binnen deze klassieke segmentatie (naar bedrijfsgrootte en/of branche) een schat aan informatie verborgen ligt: alle ondernemerstypen komen terug in alle bedrijfsgroottes en branches. Er zijn weliswaar nuance verschillen maar de segmentatie op basis van drijfveren en mentaliteit is een hele goede aanvulling en verrijking voor de bestaande segmentatiemethodes.

De grootte van de groepen typeringen uit het BusinessLocus-model variëren, maar te zien is dat alle zes de ondernemerstypen in alle bedrijfsgrootten en branches terugkomen.

Voor meer informatie over het model, het theoretische kader en de typeringen kunt u contact opnemen met Marc Pieterse van N=5, marcpieterse@nis5.nl of met Sander Kluiters van Motivaction, s.kluiters@motvaction.nl.

N=5
Vanuit de overtuiging dat (economische) kansen blijven liggen bij de benadering van het MKB, heeft N=5 het initiatief genomen het BusinessLocus-model te ontwikkelen. N=5 is het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Het bureau werkt voor grote en kleine A-merken in Nederland, zowel in de consumer- als in de business-to-businessmarkt. N=5 won in 2007 de eerste Gouden Loekie voor een business-to-business campagne, 'Goeiemoggel' voor KPN gericht op ondernemers. Voor N=5 is gedegen kennis van doelgroepen essentieel om effectieve campagnes te creëren (www.nis5.nl).

Motivaction
Als fullservicebureau biedt Motivaction via kwalitatief en grootschalig kwantitatief onderzoek, heldere inzichten en direct inzetbare antwoorden op actuele marketing- en beleidsvraagstukken. Motivaction is een toonaangevend bureau voor opinie-, beleids- en marktonderzoek en grondlegger van het Mentality- onderzoek op het gebied van waarden, trends en leefstijlen. Wat voor de consumentenmarkt al haast gemeengoed is, ontbrak nog voor de zakelijke markt. Daarom werkte Motivaction met plezier aan het BusinessLocus-model (www.motivaction.nl).

Toelichting

* BusinessLocus-model
Dankzij het onderzoek dat Motivaction samen met N=5 heeft uitgevoerd, is inzicht verkregen in de verschillende mentaliteitsgroepen binnen het mkb. Dit heeft een eigentijds, bruikbaar en toekomstvast model opgeleverd: 'Het BusinessLocus- model'. Dit model schetst een beeld van de verschillende waarden, normen en drijfveren van ondernemers.

** BusinessLocus-test
Op 6 april is de BusinessLocus-test gelanceerd. Deze online mkb-typeringstest bepaalt door middel van een aantal korte vragen en stellingen het eigen ondernemersprofiel. De BusinessLocus-test is vanaf 6 april 2010 te doen via www.businesslocus.nl.

*** De onderzoeksmethode
Voor betrouwbare en bruikbare onderzoeksresultaten is zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Het hele onderzoek is verdeeld over drie fasen.

Fase 1: Exploratief onderzoek naar de drijfveren en motieven van ondernemers. Kwalitatief onderzoek op basis van 8 minigroepen met elk 4-5 mkb'ers; gespreid naar branche, leeftijd en grootte van de organisatie tot maximaal 50 medewerkers.

Fase 2: Kwantificering van alle inzichten die zijn ontstaan in de eerste fase. Kwantitatief onderzoek onder 1510 ondernemers/dga's met een organisatie tot 50 medewerkers.

Fase 3: Validering en aanscherping van de gevonden clusters Kwalitatief onderzoek op basis van 17 individuele diepte-interviews met mkb'ers, verdeeld over de zes gevonden segmenten. Allen prototypische ondernemers binnen dat cluster.

EINDE BERICHT