Levende sector motiveert jongeren voor carrière in tuinbouw

25/03/2010 12:37

Productschap Tuinbouw

Vandaag start de Nederlandse tuinbouw de arbeidsmarktcampagne It's Alive. Doel is jongeren te laten zien dat de sector aantrekkelijk en uitdagend is om in te werken. De sector kampt met een tekort aan goed opgeleide jongeren, die het (groeiend) midden en hoger kader binnen de bedrijven moeten vormen.

"Door de recessie zal de behoefte aan nieuwe medewerkers tijdelijk makkelijker in te vullen zijn, maar onderzoek toont aan dat er in 2025, onder andere door de vergrijzing, een tekort van ruim één miljoen medewerkers zal zijn in Nederland. Die ontwikkeling zal binnen enkele jaren ook de tuinbouwsector raken. Om op termijn de concurrentie aan te kunnen gaan met andere sectoren investeren we juist nu in een beter imago als werkgever", zegt Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland.

Het tuinbouwcluster, waarin teeltbedrijven, technische toeleveranciers, handelsbedrijven en zaadbedrijven betrokken zijn, heeft jaarlijks behoefte aan 10.000 arbeidskrachten, terwijl er amper interesse is voor een carrière in de sector. Recent onderzoek onder jongeren toont dit aan. Jongeren hebben een heel eenzijdig beeld. Ze zien de tuinbouw vooral als slechte werkgever met slechte werkomstandigheden en zwaar werk. Om het beeld aan te passen aan de werkelijkheid, investeert de tuinbouwsector via het Productschap Tuinbouw in de campagne, ondanks de huidige crisis.

De komende twee jaar verbeeldt een plantachtig wezen de tuinbouwwereld, die springlevend is en overal haar vertakkingen en invloed heeft. It's Alive is te vinden op de interactieve website http://nederlandse.tuinbouw.nl. Via de thema's duurzaamheid, logistiek, techniek, internationale handel, wetenschap, creatie en voeding leren jongeren de veelzijdigheid van de sector kennen.

Vanaf 7 april is een commercial te zien op STER en RTL en begint een samenwerking met de MTV-groep. Deze trekt met de zenders TMF, MTV en Comedycentral veel kijkers onder de doelgroep van It's Alive. De hele maand april is Maand van de Tuinbouw op TMF, onder meer door het programma Wat te doen voor je Poen. In dit programma loopt presentator Sacha Visser mee met jonge medewerkers die een leuke functie in de tuinbouw hebben. Op internet is het plantachtige wezen aanwezig op de sites van MSN, TMF en op scholen- en studiesites. TMF herhaalt de Maand van de Tuinbouw in het najaar.

De start van de campagne vindt vandaag plaats bij de officiële opening van Kom in de Kas en de jaarvergadering van Frugi Venta, het handelsplatform voor groenten en fruit. Kom in de Kas, het grootste publieksevenement van de glastuinbouw, vindt komend weekend plaats (zie www.komindekas.nl).

Voor meer informatie neemt u contact op met Geert Pinxterhuis, tel. 079 347 06 51 of e-mail g.pinxterhuis@tuinbouw.nl. Volg de campagne op http://nederlandse.tuinbouw.nl/campagne





http://nederlandse.tuinbouw.nl/campagne