Vlaamse Overheid

wegdek tussen Bekkevoort en Aarschot

E314 Leuven-Lummen: vernieuwing wegdek tussen Bekkevoort en Aarschot

Vlaamse overheid

woensdag 31 maart 2010

Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt vanaf 7 april het wegdek van de E314 tussen de op- en afrittencomplexen van Bekkevoort en Aarschot. Het bestaande wegdek in doorlopend gewapend beton krijgt er een onderhoud en een nieuwe toplaag in geluidswerend asfalt. Dat zal de geluidshinder door het wegverkeer aanzienlijk verminderen. AWV maakt ook van de gelegenheid gebruik om de veiligheidsvoorzieningen op de E314 te vernieuwen. De werkzaamheden zullen volgens de huidige planning in hun geheel duren tot en met 17 mei. Doordat de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd worden, zullen er in de beide rijrichtingen steeds twee rijstroken vrij blijven voor het verkeer. Daartoe worden de rijstroken tijdelijk versmald en wordt één van de twee rijstroken omgeleid naar de andere kant van de autosnelweg, op de rijweg van de tegengestelde rijrichting. De nieuwsflash die als bijlage met dit persbericht verspreid wordt, bevat figuren ter illustratie van de werfinrichting.

Vertraagd verkeer
Hoewel er overdag steeds twee rijstroken open blijven voor het verkeer, verwacht het Vlaams Verkeerscentrum dat de werkzaamheden de ochtend- en avondspits aanzienlijk zwaarder zullen maken. Ook in de rijrichting van Lummen, waar geen sprake is van structurele files, kan het verkeer plaatselijk vertraagd verlopen.

Dag en nacht
De werkzaamheden zullen in totaal 40 kalenderdagen duren. Dat is een heel korte termijn voor dergelijke ingrijpende werkzaamheden. AWV heeft voldoende kredieten en middelen geïnvesteerd om de klus te klaren op die korte periode. De aannemer zal daartoe zeven dagen op zeven van 5:00 tot 20:00 uur werken. Er moet daarbij wel rekening gehouden worden met de weersomstandigheden: als het uitzonderlijk veel regent tijdens de werkzaamheden, kunnen ze langer duren dan voorzien.

Fasering: maximale capaciteit van twee rijstroken blijft behouden Van 7 tot en met 9 april plaatst de aannemer signalisatie en brengt hij tijdelijke markeringen aan. Daarop worden van 9 tot en met 16 april de twee rijstroken in de rijrichting van Lummen aangepakt. Het verkeer in de richting van Lummen zal daarbij de pechstrook kunnen gebruiken als eerste rijstrook. De tweede rijstrook bevindt zich dan aan de andere kant van de autosnelweg, waarbij de twee rijrichtingen van elkaar afgeschermd worden met tijdelijke veiligheidsstootbanden.

In een tweede fase wordt de pechstrook in de richting van Lummen vernieuwd. Het verkeer in de richting van Lummen gebruikt dan de snelle rijstrook en de snelle rijstrook in de richting van Leuven. Bij de vernieuwing van het wegdek in de richting van Leuven wordt dezelfde fasering toegepast in de omgekeerde richting. De werkzaamheden aan het wegdek in de rijrichting van Leuven zullen volgens de huidige planning starten tussen 23 en 26 april. De precieze datum wordt later meegedeeld.

Op- en afrittencomplexen
Terwijl het wegdek van de pechstrook vernieuwd wordt, worden ook de op- en afrittencomplexen van Aarschot en Tielt-Winge deels vernieuwd. De op- en afritten worden daarbij telkens twee dagen in iedere rijrichting afgesloten. Tijdens die twee dagen zal bijvoorbeeld het verkeer in de richting van Lummen dat de E314 wil verlaten in Aarschot omgeleid worden via de afrit van Tielt-Winge. Daar zal het rechtsomkeert maken door de autosnelweg in de richting van Lummen te nemen. In Aarschot zal de afrit in de richting van Leuven dan wel open zijn voor het verkeer.

Het verkeer dat tijdens de werkzaamheden aan het op- en afrittencomplex van Aarschot de E314 wil nemen in de rijrichting van Lummen, zal omgeleid worden naar het op- en afrittencomplex van Tielt-Winge via de Rijksweg (N223) en de Leuvensesteenweg (N2).

Bij de vernieuwing van de op- en afrittencomplexen in de rijrichting van Leuven zal het verkeer op dezelfde manier omgeleid worden: het verkeer dat de autosnelweg wil verlaten, zal omgeleid worden via de afrit die na de afgesloten afrit komt. Het complex van Bekkevoort wordt enkel (deels) vernieuwd in de rijrichting van Leuven. De precieze data waarop de op- en afrittencomplexen afgesloten worden, wordt later meegedeeld.

Minder geluidshinder
Het betonnen wegdek van de E314 is van een verouderd type dat relatief veel geluidshinder veroorzaakt. Daarom wordt er nu een laag asfalt bovenop aangelegd. Voor de aannemer aan het asfalteren gaat, zal hij lokale herstellingen uitvoeren aan het betonnen wegdek.

Vernieuwing van de veiligheidsvoorzieningen Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om ook de vluchthavens aan te leggen op de zijberm ter hoogte van de praatpalen. Er worden ook nieuwe betonnen veiligheidsstootbanden geplaatst in de middenberm.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door Aswebo nv. De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 4.100.000 euro (incl. btw).