Ingezonden persbericht

Gravin 15 meter op weg onder Natte Damrak

Op maandag 29 maart zette tunnelboormachine Gravin haar graaftanden voor het eerst in de Amsterdamse grond. Zij heeft nu bijna 15 meter tunnel gemaakt en bevindt zich op 17 meter diepte onder het water van het Damrak. Gravin zit nu nog volledig onder het vriesscherm van het natte Damrak. Bij de overgang van het vriesscherm naar 'onbevroren' grond wordt voor korte tijd een klein deel van het Damrak afgezet.

Gravin is sinds maandag 29 maart aan het boren in de Amsterdamse grond. Om twee uur die middag was de voorkant van haar boorschild helemaal door de betonnen wand van de startschacht heen. Ze bevindt zich nu ongeveer op tunnelmeter 15. De 8 meter lange boorkop van Gravin is daarmee volledig onder het vriesscherm in het Natte Damrak aan het boren.

Het boorteam is tevreden over het verloop van het boren tot nu toe. Boormanager Paul Janssen: "De boorkop van Gravin heeft de startschacht nu helemaal verlaten en het normale boorproces is begonnen. Ze wint nu vrij snel aan diepte. Gravin, die speciaal voor de Amsterdamse grond is ontworpen, voldoet aan onze verwachtingen. De boorploegen raken ook steeds beter op elkaar en de machine ingespeeld."

Volgwagens in de startschacht

In de startschacht staan nog de zes volgwagens met alle pompen, installaties en materialen. Langzaamaan zullen de volgwagens achter de boormachine aan de gebouwde tunnelbuis inrijden. Het zal nog enkele weken duren voordat het boren zo ver is gevorderd dat de complete 83 meter lange tunnelboormachine uit de startschacht is vertrokken.

Einde vriesscherm

De eerste 85 meter vanaf de startschacht boort Gravin onder een 1,5 meter dik vriesscherm door. De tunnel ligt op deze plek nog relatief ondiep en bovendien zitten er mogelijk onregelmatigheden in de grond op dit deel van het tracé. Het vriesscherm helpt de boormachine om onder deze omstandigheden toch zo regelmatig mogelijk te kunnen boren.

Wanneer Gravin over twee á drie weken de kademuur ondergronds passeert wordt een deel van het Damrak tijdelijk afgezet. De boormachine komt op deze plek onder het vriesscherm vandaan en moet zich aanpassen aan veranderende omstandigheden Bij deze overgang wordt de bovengelegen straat uit voorzorg extra goed in de gaten gehouden. Paul Janssen: "Mocht er tijdens het boren onverhoopt boorspoeling weglekken of het voetpad verzakken, dan zijn de gevolgen beperkt. Toch zetten we korte tijd een deel van de kade van het Damrak af. Dit doen we op alle plekken langs het boortracé waar de booromstandigheden veranderen, bijvoorbeeld bij aankomst van de boormachine bij de stations in de binnenstad."

De afzetting betreft slechts een deel van het voet- en fietspad langs de kade van het Natte Damrak. Het Damrak en de rondvaartrederijen blijven bereikbaar.

Hierzijnwij.nu

U kunt sinds 2 april via de website www.hierzijnwij.nu (http://www.hierzijnwij.nu/) de verrichtingen van Gravin (en later zus Noortje) volgen.