Ingezonden persbericht


Amsterdam, 17 maart 2010

Filmarchief MoMA te gast op Film Biënnale 2010

De filmcollectie van het Museum of Modern Art is de speciale gast op de Film Biënnale, 7 tot en met 11 april in EYE Film Instituut Nederland. De nadruk in het speciaal geselecteerde MoMA-programma ligt op de relatie tussen film en andere kunstvormen. 8 t/m 11 april 2010, MoMA-programma in EYE Film Instituut Nederland, Vondelpark 3

Vrijwel iedereen kent het Museum of Modern Art (MoMA) in New York als onderkomen van Vincent van Goghs 'Sterrennacht', Picasso's 'Les demoiselles d'Avignon' en Monets 'Waterlelies'. Maar het museum in hartje Manhattan herbergt ook de belangrijkste internationale filmcollectie van de Verenigde Staten, met meer dan 22.000 films. Van avant-gardefilms tot Hollywoodproducties, van vroege meesterwerken tot hedendaagse cinema. Het MoMA is dit jaar het gastarchief van de Film Biënnale van EYE Film Instituut Nederland.

Traditioneel wordt tijdens het tweejaarlijkse filmfestival een collega-archief als gast uitgenodigd. Eerder waren dat het UCLA Film and Television Archive, het archief van het Deens Filminstituut en het Oostenrijks Filmmuseum. Omdat de Film Biënnale zich in deze editie richt op cinema in relatie tot andere kunstdisciplines, is voor het MoMA gekozen. In dit museum wordt film namelijk bij uitstek in een bredere context van beeldende kunst geplaatst. Tijdens de Film Biënnale wordt het Museum of Modern Art gepresenteerd als archief en vertoningsplaats van films in de context van een kunstmuseum. Door het MoMA Department of Film is hiervoor een speciaal programma samengesteld, rond drie thema's: experimentele film, klassiekers en slapstick.

Experimentele films
De MoMA-collectie bevat een grote hoeveelheid experimentele films, waaruit voor het programma rijkelijk geput is. Zo zijn de zeven delen te zien van Hapax Legomena (1971-1972), een nieuwe restauratie van het werk van Hollis Frampton, een van de grootste avant-gardistische filmmakers. Ook te zien zijn Andy Warhols Screen Tests (1964-1966). De popart-kunstenaar vroeg bezoekers van zijn atelier in wie hij 'star quality' zag, om voor een camera plaats te nemen, zo stil mogelijk te blijven zitten en vooral niet te knipperen. Ook bijzonder is de vertoning van Chelsea Girls (1966), Warhols eerste commerciële filmsucces. Door de split screen-projectie gebeuren er steeds twee dingen simultaan en er wordt voortdurend afgewisseld tussen kleuren en zwart-witbeelden. Daarnaast zijn er korte filmexperimenten van o.a. Orson Welles, Joseph Cornell en James Herbert te zien.

Klassiekers
In een museale filmcollectie mogen Hollywood-klassiekers als All about Eve (Mankiewicz, 1950), Meet Me in St. Louis (Minelli, 1944) en Lady Windermere's Fan (Lubitsch, 1925) natuurlijk niet ontbreken. Vertoond met live-muziek of bijzondere voorfilms.

Slapstick
In het kader van het Museumweekend, 10 en 11 april, is een selectie gemaakt van 'Cruel and Unusual Comedy'. In deze serie korte, stille films uit de periode 1913-1924 wordt de draak gestoken met gevoelige thema's als etniciteit, ras, seksuele voorkeur en geweld. Thema's die ook vandaag de dag nog actueel zijn.

Expositie
De focus van het MoMA-programma ligt tijdens de Film Biënnale weliswaar op de filmcollectie, maar MoMA en EYE hebben de ambitie in de toekomst de handen ineen te slaan voor een expositie in het nieuwe EYE-gebouw in Amsterdam-Noord, waarin de grenzen van de cinema worden onderzocht. De bijzondere vertoning van Andy Warhols Chelsea Girls op de Film Biënnale - een voorstelling met een 'performative' karakter vanwege de dubbelprojectie - is een voorproefje van een dergelijke samenwerking.

Programma
HAPAX LEGOMENA (VS 1971/1972) regie: Hollis Frampton, 16 mm, nieuwe restauratie, 7 delen
Vertoning deel I t/m III (93'):
Hapax Legomena I: Nostalgia, 1971, 36'
Hapax Legomena II: Poetic Justice, 1972, 31'
Hapax Legomena III, Critical Mass, 1971, 26'

Vertoning deel IV t/m VII (110'):
Hapax Legomena IV: Travelling Matte, 1971, 34'
Hapax Legomena V: Ordinary Matter, 1972, 36'
Hapax Legomena VI: Remote Control, 1972, 29'
Hapax Legomena VII: Special Effects, 1972, 11'

THE SEA WOLF (VS 1941) regie: Michael Curtiz, 35mm, 100'

ANDY WARHOL SCREEN TESTS
Totaal 80 minuten. Zwijgend, zwart-wit, 16mm

EXPERIMENTAL AND INDEPENDENT SHORTS (72')
The Hearts of Age (VS 1934), regie: Orson Welles en William Vance, 35mm, 6', stil Imaginations (VS 1958), regie: Mary Ellen Bute, 35mm, 3', stil Flushing Meadows (1965), regie: Joseph Cornell, 16mm, 9', stil Apalachee (1974) regie: James Herbert, 35mm, 13', stil Typewriting (Pertaining to Strephen Brecht) (1982) regie: Stuart Sherman, 16mm, 3' Side/Walk/Shuttle (1991) regie: Ernie Gehr, 35mm, 38'

CHELSEA GIRLS (VS 1966) regie: Paul Morissey en Andy Warhol Dubbelprojectie 16mm, kleur en zwart-wit, 210'

ALL ABOUT EVE (VS 1950), regie: Joseph L. Mankiewicz, 35mm, 138'

MEET ME IN ST. LOUIS (VS 1944) regie: Vincente Minnelli, 35mm, 113' Met voorfilm: THE TENDER GAME (VS 1958), regie: John Hubley, 35mm, 6'

LADY WINDERMERE'S FAN (VS 1925), regie: Ernst Lubitsch, stil, 35mm, 82' Live muzikale begeleiding: Electrische gitaar (Andreas Suntrop) en piano (Martin de Ruiter)

CRUEL AND UNUSUAL COMEDIES
Selectie uit: 'Film Exhibition Cruel and Unusual Comedy', in het kader van Museumweekend.

MEET THE MOMA
Op vrijdag 9 april vindt een presentatie, meeting en discussie plaats van/met MoMA over de functie en/of betekenis van een filmcollectie in de context van een museum van moderne kunst (besloten).

Aanwezige gasten van het MoMA:
Anne Morra, Ron Magliozzi

Het programma is samengesteld door the Department of Film, The Museum of Modern Art (Rajendra Roy, Joshua Siegel, Anne Morra, Katie Trainor, and Peter Williamson).
Noot voor redacties

Meer informatie (

Ingezonden persbericht